نقش ختنه نوزادان پسر در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عفونت دستگاه ادراری بیماری است که در سنین مختلف افراد را درگیر می‌کند. عوامل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارند. در این تحقیقات نقش ختنه در عفونت ادراری ثابت شده است.

عفونت دستگاه ادراری

ختنه رایج‌ترین عمل جراحی است که بر روی کودکان انجام می‌شود. میزان ختنه نوزادان در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، مثلا این آمار در آمریکای شمالی حدود 64 درصد ولی در استرالیا بین 10% تا 20% است. 

هزاران سال است که ختنه بر روی پسران انجام می شود و ختنه نقش فرهنگی و مذهبی مهمی در بسیاری از جوامع دارد. همچنین ختنه بر اساس دلایل پزشکی با مزایایی مانند بهبود بهداشت، کاهش عفونت دستگاه ادراری (UTI)، بیماری های مقاربتی، سرطان آلت تناسلی و فیموز انجام می شود.

در این بین نقش ختنه در جلوگیری از بروز این بیماری به خوبی اثبات شده است و مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است. به طور مثال مطالعه‌ای که میزان و نوع باکتری های اطراف آلت تناسلی را قبل و بعد از ختنه بررسی نمود، نشان داد که در پسرانی ختنه نشده اند، مقدار قابل توجهی باکتری در زیر پوست ختنه گاه وجود دارد. این باکتری ها دقیقاً انواع میکروب هایی هستند که می توانند به دستگاه ادراری راه پیدا کنند و باعث عفونت دستگاه ادراری شوند. در این مطلب به یکی از این پژوهش‌ها بصورت جامع اشاره می‌گردد.

نقش ختنه در جلوگیری از بروز این بیماری به خوبی اثبات شده است
نقش ختنه در جلوگیری از بروز این بیماری به خوبی اثبات شده است

بررسی نوزادان از نظر عفونت دستگاه ادراری

هدف از این مطالعه  تعیین تاثیر ختنه روی عفونت دستگاه ادراری است. داده‌هایی که جمع‌آوری شدند، روی فراوانی این بیماری، رشد و وضعیت تغذیه نوزادان مبتلا به هیدرونفروز قبل از زایمان بوده است. داده‌ها به طور آینده نگر بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۰ جمع آوری شدند. نوزادانی که قطر لگنچه کلیه جنینی شان از ۵ میلی‌متر بوده با سونوگرافی قبل از زایمان شناسایی شدند.

قد و وزن آن‌ها هم به طور مرتب بررسی می‌شد. وضعیت تغذیه‌ای آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. در ادامه در خصوص متد و متریال مرتبط برای بررسی عفونت ادراری پسران و ختنه بیشتر توضیح می‌دهیم.

داده‌ها در بین سال‌های 1998 تا 2010 به طور ویژه‌ای از روی 178 بیمار مبتلا به AH گرفته شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. هیدرونفروز به عنوان اتساع قطر لگنچه کلیه قدامی و خلفی جنین، به بیشتر از 5 میلی‌متر بوده که بعد از 20 هفتگی تعریف شده‌اند. بعد از تولد هم به نوزادان مبتلا به AH آموکسی سیلین برای پیشگیری داده شد.

وزن و قدشان اندازه گیری شدند. آزمایش ادرار به صورت ماهانه انجام می‌شد. معاینه بیماران در تا یک سالگی در فواصل یک ماهه و سپس به در فواصل سه ماهه انجام شد. بیش از ۱۰۰۰۰۰ باکتری در نمونه‌های جمع شده در کیسه ادراری مشاهده گردید که به عنوان عفونت دستگاه ادراری در نظر گرفته شدند. کودکانی که مبتلا بودند، با آنتی بیوتیک درمان شدند. اسکن اولتراسوند نیز انجام شد.

پیشنهاد انجام ختنه به والدین نوزادان

به والدین تمام پسران مبتلا به AH پیشنهاد شد برای آنان عمل ختنه انجام دهند. تصمیم ختنه و زمان بندی آن به طور کامل به ترجیح والدین بستگی داشت. همه ختنه‌ها با جراحی در کلینیک‌های متفاوت انجام شدند و زمان ختنه‌شان ثبت شد. فراوانی عفونت ادراری، قد، وزن و وضعیت تغذیه همه ثبت شدند. این پارامترها از قبل بارداری، بعد از بارداری و پس از ختنه همه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتیجه تحقیق نقش ختنه در پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری

از بین نوزادان، آن‌هایی که ختنه شده بودند، فراوانی عفونت ادراری پیش از ختنه، بیش‌تر از بعد از انجام این جراحی گزارش شده بود. ساده‌تر بگوییم، فراوانی عفونت دستگاه ادراری پیش از ختنه، در مواردی که ختنه شده بودند، پایین‌تر گزارش شده بود. در نهایت اینکه می‌توان گفت بین بروز عفونت ادرارای و ختنه، همچنین رشد و وضعیت کودکان مبتلا به AH رابطه علت و معلول وجود دارد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی