ادرار بعد از ختنه خوب است یا بد؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ادرار بعد از ختنه خوب است؟ این سوالی است که بسیاری از والدین از پزشکان می‌پرسند. در ابتدا باید در مورد نحوه مراجعه به کلینیک ختنه و وسایل مورد نیاز کمی توضیح دهیم.

هنگام مراجعه به کلینیک ختنه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

ادرار بعد از ختنه خوب است و اولین نکته در حفظ سلامت نوزادتان می‌باشد. حداقل یک بار بعد از عمل جراحی ختنه، نوزاد باید ادرار کرده باشد. پس عملا اتفاق خوبی است. هنگام مراجعه به کلینیک ختنه نوزادان تهران لازم است سابقه بیماری‌های اختلالات خونریزی دهنده مثل هموفیلی و غیره که در فامیل نزدیک نوزاد می‌باشد را باید حتما اطلاع دهید.ترجیحا یک ساعت قبل از عمل به نوزاد شیر داده شود تا اتمام عمل جراحی ختنه، شیر نیاز نیست. پوشک اضافه و اب قند و پستانک همراه نوزادتان باشد.

دستورات بعد از عمل جراحی ختنه نوزاد

تا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از انجام عمل، باید نوزاد تحت نظر باشد. هر یک ساعت یک‌بار، محل زخم باید چک شود. البته مقداری ورم مختصر دارد. درصورتی که نوزاد خونریزی داشت، محل خونریزی را به مدت ۱۰ دقیقه فشار دهید. اما اگر بیش از یک چهارم پوشک نوزاد خونی شد، پزشک را مطلع کنید. حال که با نحوه مراجعه به کلینیک آشنا شدید، در این مطلب می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم که آیا ادرار بعد از ختنه خوب است؟ و اینکه پس از اولین ادرار بعد از ختنه نوزاد باید چه اقداماتی انجام داد؟

آیا ادرار بعد از ختنه خوب است؟

بله. همانطور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره نمودیم ادرار بعد از ختنه خوب است و لازم است به این نکته توجه کنید که باید پس از اولین ادرار نوزاد بعد از ختنه، پانسمان اولیه را دور بیندازید و محل خته را شستشو دهید. سپس جای آن را خشک کرده و از پانسمان گاز استریل و کمی پماد تتراسایکلین استفاده کنید تا زمان بهبودی و جدا شدن حلقه، از یک پانسمان استریل استفاده کنید. محل زخم را از هر آلودگی دور نگه دارید و در صورت مدفوع کردن نوزاد، او را با آب و صابون بشویید.
برای تسکین درد بعد از ختنه هم، قطره استامینوفن تجویز می‌شود. به ازا هر کیلوگرم وزن کودک، به مدت یک الی دو روز، دو قطره، کافی است. چون درد ختنه هم یک الی دو روز بیش‌تر نیست.

دستورات بعد از عمل جراحی ختنه و افتادن حلقه

توجه ویژه‌ای به پیش‌گیری از چسبندگی پوست ختنه شده به کلاهک باید شود:
بعد از یک الی دو هفته اول که رینگ یا حلقه جدا شد، باید بهبودی لبه‌های پوست الت را با ملایمت به عقب بکشید. تا حدی که از کلاهک فاصله گیرند. پس آن قسمت را با پماد آ.د چرب کنید. تا سه الی چهار ماه بعد از جداشدن حلقه، بهتر است از پوشک گشادتری استفاده کنید. نوک مجرای ادرارای را هم با وازلین و پماد آ.د چرب کنید. پس از هربار ادرار پوشک را سریعا عوض کنید.

گریه نوزاد هنگام ادرار کردن پس از ختنه طبیعی است؟

در پاسخ باید گفت که این مسأله کاملا طبیعی است. در دفعات اول و دوم ادرار کردن نوزاد بعد از ختنه، سوزش و درد وجود دارد که با گریه کردن نوزاد همراه است ولی این چیزی نیست که والدین بخواهند برای آن نگران باشند. توجه به اولین دفع ادرار بعد از ختنه مهم است زیرا اِدم یا ورم می تواند باعث انسداد مجرای ادرار شود. ممکن است پزشک به مادر توصیه کند که در صورت عدم خروج ادرار نوزاد در مدت 8 ساعت پس از ختنه، با پزشک تماس گرفته شود.
باید دقت کرد که بعد از ختنه کردن نوزاد می‌بایست به مسأله پوشک کودک توجه ویژه ای شود چرا که پوشک کردن نوزاد به صورت نامناسب ممکن است موجب زخم شدن نوک آلت تناسلی گردد. علت این زخم شدن هم وجود ماده ای به نام آمونیاک در ادرار است که اگر نوزاد به درستی پوشک نشود این ماده با مجرای ادرار در تماس قرار می گیرد و مشکل یاد شده را ایجاد می کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه در ادرار اسید وجود دارد اگر بعد از ختنه والدین مراقبت های لازم را انجام ندهند، ممکن است شرایط برای فیبروز و تنگی نوک مجرای ادراری تسهیل گردد.
همانطور که در بالا اشاره شد، به این سوال که ادرار بعد از ختنه خوب است؟ پاسخ دادیم که بله این یک اتفاق خوب است.
در پایان توصیه می گردد به نکات ذکر شده در این مطلب و همچنین مواردی که پزشک به شما گوشزد می کند به دقت عمل نمایید تا نوزادتان هر چه سریعتر بهبودی خود را به دست بیاورد.

1/5 - (1 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی