ختنه و کاهش ابتلا به ایدز
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه و کاهش ابتلا به ایدز یکی از مباحثی است که افراد کمی از آن مطلع هستند. هرچند ختنه فواید زیادی دارد اما کاهش خطر ابتلا به این بیماری مهلک یکی از فواید ارزشمند آن است. در این مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ختنه و کاهش ابتلا به ایدز

HIV  ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن افراد حمله می‌کند، بدیهی است که انسان بدون داشتن سیستم ایمنی قوی برای مقابله با بیماری‌ها به مشکل برخواهد‌ خورد.

گلبول‌های سفید از اساسی‌ترین رکن‌های سیستم ایمنی بدن می‌باشند که ویروس اچ-آی-وی آن‌ها را عفونی و نابود می‌کند، بدن با از دست دادن تعداد قابل‌ توجهی گلبول سفید دیگر قادر به مقابله با بیماری‌ها نیست.

بالاترین سطح HIV ایدز نامیده می‌شود، افراد مبتلا به ایدز دارای تعداد محدودی گلبول سفید می‌باشند که موجب ابتلای آن‌ها به سرطان، عفونت و سایر بیماری‌های مشابه می‌شود.

وجود HIV در بدن به معنای ابتلا به ایدز نیست، حتی اگر فرد مراحل درمانی را طی نکرده باشد فرآیند تبدیل شدن ویروس HIV به ایدز بسیار طولانی است (به طور معمول ۱۰-۱۲ سال).

لازم به ذکر است اگر HIV پیش از تبدیل شدن به ایدز تشخیص داده شود، دارو می‌تواند باعث توقف یا کاهش سرعت آن شود.

HIV از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

  • تماس با خون، مایعات واژن و منی فرد مبتلا
  • اشتراک‌گذاری سرنگ آلوده با فرد مبتلا به HIV
  • از طریق مادر مبتلا، به نوزاد در دوران بارداری و شیردهی نیز می‌تواند انتقال یابد
HIV از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟
HIV از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

آیا انجام جراحی ختنه باعث کاهش خطر ابتلا به ایدز می‌شود؟

ختنه جراحی برداشتن و جداسازی پوست ختنه‌گاه از آلت تناسلی مردان است؛ عملی که مدت زمان بسیاری است میان جوامع مختلف به طور سنتی انجام می‌شده و در سال‌های اخیر فواید بسیار آن در مقوله سلامتی، افراد بیش‌تری را به انجام آن واداشته است. از جمله این فواید می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری در نوزادان و همچنین کم شدن خطر درگیری با عفونت‌ها و التهابات گوناگون در بزرگسالی اشاره نمود.

در مجامع علمی، مبحث ختنه و کاهش ابتلا به ایدز کاملا اثبات شده و علمی است. در واقع دانشمندان بر این باور هستند که انجام جراحی ختنه، توانایی کاهش خطر ابتلا به ویروس HIV و درگیری با بیماری ایدز در طولانی‌مدت را نیز دارد.

بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده در قاره آفریقا و میان کشورهایی با اکثریت مسلمان و مسیحی، نشانگر این است که در جوامع مسلمان به دلیل انجام شدن جراحی ختنه بر نوزادان پسر، تا 53 درصد درگیری افراد با ویروس HIV کم‌تر از دیگر جوامع بوده است.

شیوع بیماری ایدز در جهان
شیوع بیماری ایدز در جهان

دانشمندان در مورد مبحث ختنه و کاهش ابتلا به ایدز اذعان می دارند ختنه مردان موجب می شود تا بافت پوست ختنه گاه آلت تناسلی که به ویژه در برابر ویروس HIV آسیب پذیر است برداشته شود. حال این سوال ممکن است در ذهن ایجاد شود که چرا پوست ختنه گاه در برابر HIV آسیب پذیر است و چه نقشی در انتقال این ویروس دارد؟ در واقع باید گفت ناحیه زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی به راحتی در حین رابطه جنسی خراشیده می شود یا زخم های سطحی بسیار کوچکی برمی‌دارد که حتی ممکن است با چشم غیر مسلح هم دیده نشود. از طرفی HIV نمی تواند از پوست سالم منتقل شود و فقط قادر است از مخاط نواحی مختلف بدن (ناحیه تناسلی، مقعد، دهان، چشم، و …) انتقال یابد. بنابراین این زخم ها و خراش های سطحی در ناحیه پوست ختنه گاه مسیری برای دستیابی HIV به بافت های زیرین (مخاط) را فراهم کرده و موجب تسهیل و افزایش احتمال انتقال ویروس حین رابطه جنسی می گردد. مردان ختنه نشده همچنین ممکن است در برابر بیماری های مقاربتی (مانند سیفلیس، سوزاک، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و …) آسیب پذیرتر باشند که به نوبه خود خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهد، زیرا ناحیه زیر پوست ختنه گاه مکانی مرطوب و تاریک را فراهم می کند که میکروب ها می توانند به راحتی در آن رشد کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شده است، بیماری ایدز برای زمانی به نسبت طولانی در بدن می‌ماند و روند رشد آن با استفاده از داروهای گوناگون، کنترل‌پذیر است. با این وجود، پیشگیری همواره بهترین راه درمان است و انجام جراحی ختنه در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه شده توسط پزشکان و متخصصین، می‌تواند در این راستا نقشی کلیدی و تعیین‌کننده را ایفا نماید.

سخن آخر در خصوص ختنه و کاهش ابتلا به ایدز

در نهایت می توان اینطور در مورد مقوله ختنه و کاهش ابتلا به ایدز جمع بندی کرد که اگر والدین برای ختنه به موقع نوزاد پسر خود اقدام نمایند نقش به سزایی در کاهش ابتلا به فرزند‌شان به ایدز در آینده دارند.

نکته حائز اهمیت این است که به منظور انجام جراحی ختنه، والدین باید به پزشکان متخصص در این زمینه اعتماد کنند تا آن پزشک با بررسی شرایط نوزاد، بهترین شیوه و زمان را برای انجام این جراحی در نظر بگیرد. در کلینیک ختنه نوزادان تهران، جراحی ختنه با استفاده از به‌روزترین امکانات و دانش دنیا صورت می‌پذیرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی