ختنه و عفونت ادراری در آقایان
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه و عفونت ادراری در آقایان دو موضوع کاملا مرتبط به هم است. امروزه پزشکان زیادی بر نقش ختنه در پیشگیری از ابتلا به عفونت اداری تاکید می‌کنند. در این مطلب سعی نمودیم این مسئله را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری به پیدایش و گسترش عفونت در یک یا چند قسمت از بخش‌های گوناگون دستگاه ادراری انسان که شامل کلیه‌ها، مجاری ادراری و مثانه است اشاره دارد. تعداد زنانی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند بسیار از تعداد آقایان مبتلا به آن بالاتر بوده و علت آن نیز تفاوت‌های موجود در سیستم و ساختار دستگاه ادراری مردان و زنان است. با این وجود، بر اساس آمار ارائه شده حدود ۲۰ درصد عفونت‌های ادراری شناخته شده در آقایان رخ می‌دهد.
از جمله نکات حائز اهمیت در رابطه با عفونت ادراری در آقایان بالا رفتن ریسک آن به طور مشخص در سنین بالاتر از ۵۰ سالگی است که شیوع این بیماری نیز در آن دوره در میان آقایان افزایش می‎‌یابد؛ اما این بدان معنا نیست که نوزادان پسر و کودکان به عفونت ادراری دچار نمی‌شوند.

علائم عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری در آقایان به طور معمول با علائم و نشانه‌های زیر همراه است:
• تکرر ادرار
• مشاهده خون در ادرار و استشمام بوی بد از آن
• احساس سوزش و درد در زمان ادرار کردن
• میزان ادرار بسیار کم
شیوه معمول در درمان عفونت ادراری توسط پزشک، درمان دارویی و تجویز آنتی‌بیوتیک است؛ با این وجود راهکار دیگری نیز وجود دارد که تا میزان زیادی نه تنها خطر ابتلا به عفونت ادراری، بلکه بیماری‌های بسیار دیگری را نیز کاهش می‌دهد؛ این راهکار، انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر است. در ادامه بیشتر در مورد ختنه و عفونت ادراری در آقایان توضیح خواهیم داد.

امروزه پزشکان زیادی بر نقش ختنه در پیشگیری از ابتلا به عفونت اداری تاکید می‌کنند.
امروزه پزشکان زیادی بر نقش ختنه در پیشگیری از ابتلا به عفونت اداری تاکید می‌کنند.

ختنه و عفونت ادراری در آقایان چه ارتباطی دارد؟

همانطور که در مقالات قبلی وبسایت کلینیک ختنه نوزادان تهران اشاره شد، ختنه مزایای بسیاری دارد از جمله کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری (UTI)، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، سیفلیس، سرطان آلت تناسلی، بالانیت، فیموز، و ویروس پاپیلومای انسانی.
در فرآیند جراحی ختنه، پوست ختنه‌گاه از ناحیه مربوطه جدا می‌شود؛ در صورت باقی ماندن این پوست، امکان تجمع باکتری‌ها پشت آن وجود دارد که تنها احتمال ابتلای نوزادان و کودکان و همین‌طور آقایان را در بزرگسالی به عفونت ادراری بالا می‌برد.
اگر بخواهیم دقیق تر به مکانیسم ختنه و عفونت ادراری در آقایان اشاره کنیم باید بگوییم که مطالعات نشان می دهد پاتوژن های ادراری می توانند در زیر پره‌پوس (پوست سر آلت) و مجرای ادرار پسران ختنه نشده انباشته شوند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، کاهش خطر عفونت ادراری مرتبط با ختنه در اوایل زندگی بیشترین میزان را دارد. از آنجایی که بیماری مزمن کلیوی ممکن است آسیب‌های مادام‌العمر به سلامتی فرد وارد نماید، ممکن است ختنه به موقع (تا قبل از 6 ماهگی) از انجام ختنه در سنین نوجوانی و جوانی مفیدتر باشد.
تحقیقات متعددی در کشورهای مختلف جهان بر روی ختنه و عفونت ادراری در آقایان انجام شده است که نتایج به این حقیقت اشاره دارد که میزان ابتلا به عفونت ادراری در پسران ختنه شده نسبت به پسران ختنه نشده کمتر است. آکادمی اطفال آمریکا با مطالعه بر روی بیش از 427 هزار نوزاد متولد شده در تمام بیمارستان های ارتش ایالات متحده، گزارش دادند که میزان عفونت ادراری در بین پسران ختنه نشده در مقایسه با پسران ختنه شده 11 برابر بیشتر است.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانیم ختنه نه تنها موجب کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری در آقایان می شود بلکه احتمال ابتلا به سایر بیماری ها از جمله بیماری های کلیوی و یا فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد. در واقع، عفونت مجاری ادراری در اوایل زندگی می تواند طی چند سال بعد منجر به بیماری کلیوی و فشار خون بالا شود، بنابراین مهم است که بدانیم با ختنه به موقع نوزاد می توان از ابتلای او در سنین بعد به این بیماری ها جوگیری نمود. علاوه بر این، عفونت ادراری در مردان اغلب به استفاده از خدمات تشخیص پاراکلینیکی از جمله تصویربرداری و آزمایشگاهی نیاز دارد. در نتیجه ختنه می تواند هزینه های مربوط به خدمات تصویربرداری تشخیصی و انجام آزمایشات مرتبط با این بیماری ها را نیز کاهش دهد.

جمع بندی ارتباط ختنه و عفونت ادراری در آقایان

به عنوان جمع بندی در خصوص موضوع ختنه و عفونت ادراری در آقایان باید گفت که همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، با برداشتن پوست ختنه‌گاه، باکتری‌های گوناگون پشت آن جمع نمی‌شود و با پاکیزگی بیش‌تر خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف تا میزان زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین به والدین توصیه می گردد تا با مراجعه به پزشک و اقدام برای ختنه نوزادان خود تا قبل از سن 6 ماهگی، موجب کاهش احتمال ابتلای فرزندان خود در سنین کودکی، نوجوانی و بزرگسالی به عفونت های مجاری ادراری گردند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی