ختنه به روش کلیپس نقره‌ای
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه به روش کلیپس نقره‌ای یکی از روش‌های ختنه است. با توجه به سوالات متعدد والدین و نگرانی آنان در خصوص بهترین روش ختنه در این مطلب بیشتر در مورد این روش توضیح می‌دهیم.

انواع گوناگون و متنوع انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر که سال‌های متمادی است در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، همواره پدران و مادران را به تفکر و پرسش واداشته تا تفاوت‌های میان آن‌ها را بدانند، نقاط برتری و همچنین نقاط ضعف هر شیوه را بررسی کنند تا در نهایت بتوانند بهترین و مناسب‌ترین شیوه را برای انجام جراحی ختنه بر فرزند خود انتخاب نمایند؛ تا نوزاد نیز در سلامت کامل این جراحی را پشت سر گذاشته، با عوارض و عواقب کم‌تری روبه‌رو شود و در آینده نیز این توانایی را داشته باشد تا همچنان از فواید انجام این جراحی بر سلامت خود بهره ببرد.

ختنه به روش کلیپس نقره‌ای چیست؟

از قدیم، یکی از دستگاه‌هایی که برای انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر مورد استفاده قرار می‌گرفته، دستگاه کلامپ بوده است. این وسیله در دو نوع کلامپ موگن (Mogen) و کلامپ گامکو (Gomco) برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و کلامپ موگن در ایران با نام کلیپس نقره‌ای شناخته می‌شود.
در این روش ابتدا باید نوزاد را مهار کرد، سپس آلت تناسلی، کیسه بیضه و کشاله ران با محلول ضدعفونی کننده تمیز می شوند و از نظر ناهنجاری های آناتومیک بررسی می شوند. گیره Gomco بررسی می شود تا از این که اندازه آن مناسب است و هیچ نقصی ندارد، اطمینان حاصل شود. اکنون موضع ختنه آماده شده است. بسته به نظر پزشک ممکن است بلاک (مسدود کردن) عصب پشتی (Dorsal) آلت تناسلی تجویز شود و یا اینکه از کرم بی حس کننده موضعی (پریلوکائین، لیدوکائین ) استفاده شود. در صورت صلاحدید پزشک از دراپ (Drape) استفاده می شود. پس از آن ختنه به روش کلیپس نقره‌ای توسط پزشک انجام می شود.

 کلامپ موگن در ایران با نام کلیپس نقره‌ای شناخته می‌شود.
کلامپ موگن در ایران با نام کلیپس نقره‌ای شناخته می‌شود.

ختنه به روش کلیپس نقره‌ای چه مضراتی دارد؟

ختنه ای که با استفاده از گیره Gomco انجام می شود معمولاً سریع و مؤثر است و خونریزی بسیار کمی را به همراه دارد. با این حال، استفاده از این روش نگرانی هایی را به همراه دارد. در واقع یک روش دارای ریسک محسوب می شود. برخی از نگرانی های رایج در مورد استفاده از دستگاه کلامپ Gomco مربوط به تکنیک است، از جمله:

  • انتخاب اندازه صحیح گیره Gomco برای این روش
  • انتخاب متد صحیح برای عبور پوست ختنه گاه از سوراخ صفحه پایه Gomco
  • ارزیابی میزان مناسب حذف پوست ختنه گاه
  • نتایج ضعیف ختنه از نظر زیبایی
  • دوره نقاهت طولانی

موارد منع ختنه به روش کلیپس نقره‌ای چیست؟

همچنین این روش در برخی شرایط منع استفاده دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • منع کاربرد این روش برای انجام ختنه روتین
  • منع استفاده از این روش در نوزادی که از مادر مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به دنیا آمده است
  • منع استفاده در نوزادانی که آلت تناسلی آنها از حد طبیعی کوچکتر است (میکروپنیس) ؛ چرا که در این نوزادان آلت تناسلی به زیر چربی های قسمت زیر شکم فرو می رود و دسترسی به آن برای انجام ختنه به روش کلیپس نقره‌ای مشکل خواهد شد

توصیه وزارت بهداشت در خصوص بهترین روش ختنه

احتمال اینکه پلاستیبل یا حلقه جابجا شود کم است ولی احتمال جابجایی کلامپ Mogen بیشتر است. با وجودی که انجام جراحی ختنه به روش کلیپس نقره‌ای به نسبت سرعت عمل بالایی دارد، به دلیل احتمال وجود عوارض بالا این روزها شیوه‌ای منسوخ به حساب می‌آید و روش ختنه با حلقه جایگزین آن شده است. در نتیجه روش ارجح و توصیه شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ایران ختنه به روش حلقه (پلاستیبل) است که از بین سایر متد ها نتایج بهتری به همراه دارد و عوارض بسیار ناچیزی دارد. این روش در کلینیک ختنه نوزادان تهران تا قبل از سن 6 ماهگی توسط دکتر امیر بهتاش امیری برای نوزادان انجام می شود.

3.4/5 - (8 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی