ختنه لیزری و دستگاه‌های آن
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه لیزری و دستگاه‌های آن دو موضوعی است که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اما قبل از شروع بررسی آن‌ها لازم است اطلاعاتی درباره ختنه سنتی داشته باشیم تا بتوانیم دقیقتر وارد مبحث ختنه با لیزر بشویم

ختنه به شیوه سنتی چگونه انجام می‌شود؟

ختنه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های جراحی که مورد استفاده بشر بوده، در طی سال‌های متمادی روش‌ها و ابزار گوناگونی را به خود دیده است. در جراحی ختنه به شیوه سنتی و کلاسیک، برای ایجاد برش از تیغ جراحی یا همان تیغ بیستوری استفاده می‌شود و سر عروق خون‌ریزی دهنده نیز در حین جراحی با نخ بخیه بسته( Ligate) می‌شود و یا به وسیله هویه های حرارتی پزشکی مخصوص سوزانده میشود.
اخیرا گاهی پزشکان و متخصصان از ابزارهای نوین به منظور افزایش سرعت عمل در انجام جراحی ختنه بهره می‌برند که یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه کوتر بای پولار هم برای ایجاد انعقاد در عروق خونریزی دهنده(Coagulation) و هم برای برش( Cutting) پوست ختنه گاه است.

ختنه با لیزر چیست و دستگاه‌های آن کدامند؟

پزشکان و متخصصان به منظور سرعت عمل بیش‌تر در انجام جراحی ختنه از دستگاهی به نام RF از نوع فرکانس بالا و بای‌پولار برای انعقاد عروق خونی (کوآگولیشن) استفاده می‌کنند.
علاوه‌ بر این، برخی پزشکان از این دستگاه که در واقع دستگاه برش با امواج رادیویی RF است به منظور برش پوست ختنه‌گاه نیز استفاده می‌کنند، روندی که مورد تایید کارخانجات سازنده دستگاه نمی‌باشد و کارخانه سازنده و مراجع علمی در مورد جراحی ختنه استفاده از این دستگاه را فقط برای ایجاد انعقاد در سر رگهای خونی مجاز میدانند و برش پوست با این دستگاه را مجاز نمیدانند.
در اصطلاح عامیانه، دستگاه برش با امواج رادیویی RF به دستگاه لیزر معروف است و جراحی ختنه که با استفاده از این دستگاه صورت می‌پذیرد را ختنه لیزری می‌خوانند.

معایب ختنه با لیزر چیست؟

همان‎طور که در مقالات پیش‌تر ارائه شده در این وب‌سایت نیز به تفصیل به بررسی این روش ختنه، فرآیند آن، فواید و مضرات آن پرداخته‌ایم، استفاده از ختنه لیزری و دستگاه‌های آن تنها برای ایجاد سرعت عمل بیش‌تر برای پزشک متخصص می‌باشد و در واقع نه تنها مزیت خاصی برای بیمار در بر ندارد، بلکه هزینه و عوارض بیشتری نیز به همراه دارد.
معایب اصلی ختنه با لیزر این هست که وقتی پوست به جای تیغ با کوتر برش داده میشود لبه های پوست دچار یک سوختگی ناشی از حرارت دستگاه میشود که این سوختگی لبه های زخم هم روند بهبودی محل بخیه ها را به تعویق می اندازد و هم اینکه احتمال عفونت در محل زخم ختنه بالا میرود. لذا روش معروف به ختنه با لیزر یا ختنه لیزری به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

اما لیزر واقعی ( و نه کوتر) در سایر رشته های پزشکی کاربرد گسترده و واقعی دارد که در ادامه میتوانید با برخی از انواع لیزر مورد استفاده در پزشکی آشنا شوید

در مورد انواع لیزر پزشکی می توان به انواع لیزر کربن دی اکسید(CO2)، لیزر نئودیمیم : ایتریم – آلمینیوم – گارنت یا (Nd:YAG) ، نام برد که از این لیزرها در برخی اعمال جراحی به خصوص اعمال جراحی زیبایی استفاده میشود. لیزر CO2 یکی از اولین انواع سیستم های لیزری بود که معرفی شد ( در سال 1964 ). این نوع لیزر به دلیل جذب آب بالا، به سرعت به عنوان یک لیزر ایده آل برای جراحی شناخته شد. انعقاد حرارتی آن رگ های خونی کوچک را همراه با بافت اطراف آن می سوزاند و به هموستاز منجر می شود. لیزر CO2 برای یک پزشک ماهر و با تجربه می تواند طیف وسیعی از کاربرد های درماتولوژیک (پوستی) با دقت بالا برای تکنیک‌های برش، تبخیر و انعقاد داشته باشد. با این حال، تعداد کمی از پزشکان از لیزر CO2 به جای لانست ( تیغ جراحی) نیز استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از مزایای جراحی لیزر CO2 کاهش درد پس از عمل است. همچنین یکی دیگر از انواع لیزر که برای انجام جراحی استفاده می شود، لیزر Holmium است.

3.3/5 - (20 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی