عوارض ختنه چیست؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عوارض ختنه چیست؟

ختنه در صورت انجام به وسیله افراد غیر ماهر می‌تواند دارای عوارض شود. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به یکی از مراجعین به مطب جهت مشاوره عمل ترمیمی می‌باشد که در مرکز دیگری فرد غیر ماهر مبادرت به انجام ختنه به روش جراحی کرده است. در زمان انجام بخیه اشتباها تنه آلت تناسلی نوزاد به سر آلت بخیه شده است که علاوه بر ایجاد نمای ظاهری بد باعث مشکلاتی از قبیل اختلال در نزدیکی جنسی در آینده خواهد شد.

عوارض ختنه چیست؟

عوارض ختنه چیست؟ علاوه بر چنین مشکلاتی، عوارض دیگری هم ختنه ممکن است داشته باشد که باید به آن ها توجه داشت :

خونریزی بعد از ختنه :

خونریزی رایج‌ترین عارضه بعد از ختنه می‌باشد. البته جای تعجب هم ندارد، به خاطر اینکه آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه دارای عروق یا رگ‌های بسیاری می‌باشند، و معمولا در ختنه رگ آرتری فرنولار قطع می‌شود. در نتیجه خونریزی از این جا ادامه می‌یابد.

خونریزی می‌تواند جزیی باشد یا به اندازه کافی قابل توجه باشد که نیاز به لخته شدن دارد. خونریزی‌های شدید هم منجر به ایست قلبی یا مرگ می‌شود. با دستگاه‌هایی که برای ختنه طراحی شده است، طوری است که هموستاز رعایت می‌شود و خونریزی کنترل می‌شود. چه در روش موگن، گومکو باشد. خطر خونریزی شدید پس از ختنه در صورت وجود اختلالات لخته شدن رخ دهد. گرچه چنین مواردی قبل از ختنه نوزاد بررسی می‌شود.

عفونت بعد از ختنه :

عفونت دومین عارضه بسیار شایع در ختنه می‌باشد. نوزاد ختنه شده بیشتر در معرض عفونت قرار دارد، به خاطر سیستم ایمنی بدنش می‌باشد که هنوز درست رشد نیافته و به دلیل ادرار و مدفوعش، زخم در معرض عفونت بیشتری قرار می‌گیرد. ممکن است عفونت خفیف و موضعی باشد، یا حتی جدی‌تر شود، و برای زندگی نوزاد تهدید کننده باشد. در این صورت نیاز به آنتی بیوتیک، و یکسری اقدامات می‌باشد.

درد بعد از ختنه :

تحقیقات نشان داده است که نوزادان دارای اعصابی برای احساس کردن و به یادآوردن درد می‌باشند. حتی ممکن است درد را بیشتر از بزرگسالان حس کنند. آکادمی پزشکی اطفال در آمریکا توصیه کرده است که از سال 1999 از بیهوشی برای ختنه استفاده شود. از آن زمان اکثر پزشکان آموزش بیهوشی کودکان برای ختنه را دیدند. به این ترتیب، ختنه بدون درد ادامه پیدا می‌کند.

اکثر روش‌های موثر برای بیهوشی، مثل بیهوشی عمومی، بلاکهای کودال، که به خاطر عوارضی که ممکن است به دنبال داشته باشند، برای نوزادان استفاده نمی‌شوند. از جمله شایع‌ترین عوارض بیهوشی عمومی کبودی و هماتوم می‌باشد.

با تمام مواردی که ذکر شد حتما نزد پزشکی بروید که متخصص در این زمینه باشد و این موارد برای نوزاد مشکلات جدی و حادی پیش نیاورد.

4/5 - (1 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی