علت عفونت ادراری پسران
آنچه در این مطلب می‌خوانید

علت عفونت ادراری پسران

یکی از بیماری‌های شایع که در کودکان دیده می‌شود، عفونت ادراری است. طوری که بر بخشی از دستگاه ادراری پسران تاثیر می‌‌گذارد و اگر به موقع درمان نشود احتمال این هست که در دراز مدت به سیستم دفع ادرار کودک آسیب زند.

در ادامه این مشکل، عملکرد کلیه‌ها را دچار اختلال می‌کند و باعث نارسایی کلیه‌ها می‌شود. حتی در آینده باعث بالارفتن فشار خون می‌شود. بنابراین درمان عفونت‌های ادراری کودکان نباید به تعویق انداخته شود. نوزادان و بچه‌های کوچک به مراتب بیش‌تر در خطر نارسایی کلیوی ناشی از عفونت مجاری ادراری هستند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پسران ختنه شوند، چون درصد این عفونت خیلی کم‌تر می‌شود.

علت عفونت ادراری پسران

در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال این بیماری شایع‌تر است و تقریبا 5 درصد نوزادانی که به‌علت تب به پزشک مراجعه می‌کنند، دچار عفونت ادراری هستند.  میکروب‌‌های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ویروس‌‌ها و قارچ‌‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.

علت عفونت ادراری پسران

شناخت علائم عفونت ادراری

علامت عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است. مثلا در در سنین نوزادی و زیر یک ماه، با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن، بی‌‌حالی، بی‌‌اشتهایی، تحریک‌ پذیری، شلی، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌‌های نوزاد دیده می‌شود.

اما در سنین بالاتر با نشانه‌‌هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی‌‌اختیاری ادرار، ایجاد شب‌ ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌‌قراری حین ادرار کردن در کودکان همراه است.

یکی دیگر از علائم عفونت ادراری تب‌های غیر منتظره و بدون دلیل است. کودکی که دچار تب می‌شود، و هیچ علتی برای او پیدا نمی‌شود،ممکن است عفونت ادراری گرفته باشد.

چه عواملی در بروز عفونت ادراری تاثیرگذارند؟

  • ختنه نشدن پسران:

پسرانی که ختنه نشده باشند، معمولا 4 تا 8 برابر پسرانی که ختنه شده‌‌اند، دچار عفونت ادراری می‌‌شوند.

  • جنسیت:

عفونت ادراری دختران 2 تا 4 برابر بیش‌تر از پسران است.

  • نژاد:

عفونت ادراری در سفید پوستان شایع‌‌تر از سیاه‌ پوستان است.

  • عوامل ژنتیکی:

اقوام درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند.

  • عصبی بودن مثانه:

نگه داشتن زیاد ادرار، یبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب (میزنای) از آن دسته مواردی است که باعث ابتلای کودک به عفونت ادراری می‌شوند.

4.6/5 - (77 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی