اختلال نعوظ مردان
آنچه در این مطلب می‌خوانید

اختلال نعوظ مردان یا Erectile dysfunction (ED) موضوعی است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. این مسئله تعداد زیادی از زوجین را درگیر خود نموده است.

اختلال نعوظ یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات فیزیکی یا فیزیولوژیکی شود. اگر چنین عارضه‌ای رخ دهد، بیش از حد نرمال، نگران نباشید. این عارضه قابل درمان است و با ترکیب آن با سبک زندگی شما می‌تواند روشهای درمانی خوبی برایتان وجود داشته باشد. برای اینکه راه حل‌های درمانی برای درمان اختلال نعوظ مردان را بشناسید.

علت اختلال نعوظ مردان چیست؟

اختلال نعوظ یک بیماری رایج بوده و بر مردان در همه سنین هم تاثیر دارد و به طور فزاینده‌ای تا بالای ۴۰ سال شایع است. تعریف ناتوانی مداوم در رسیدن به نعوظ می‌تواند خود برای جلوگیری از مقاربت کافی باشد. برای رسیدن به نعوظ مغز پیام‌های شیمیایی را به آلت تناسلی مردان می‌فرستد. عروق خونی به گونه ای منبسط می‌شوند که خون تحت فشار به سمت آلت آن‌ها می‌رود. بنابراین جهت رسیدن به نعوظ مغز، سیستم عصبی و عروق خونی بسیار مهم هستند.

دلایل جسمی اختلال نعوظ مردان و نیز دلایل روانی آن‌ها هم مدنظر است. شایع‌ترین دلایل جسمی مشکلات و بیماری‌های سیستم عروقی است. بیماری قلبی، فشارخون و کلسترول بالا و دیابت هم می‌تواند به عصب‌ها و عروق خونی آسیب وارد کند. چاقی و سندرم متابولیک هم در اختلال نعوظ تاثیر دارند.

سایر دلایل اختلال نعوظ هم شامل اختلالات عصبی مثل بیماری پارکینسون و موتیپل اسکلروزیس است سیگارکشیدن، مصرف بیش از اندازه الکل و مواد مخدر همه این‌ها می‌توانند این اختلال را بدتر کنند. مشکلات سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی نیز باعث بروز اختلال نعوظ مردان می‌شوند.

روش‌های تشخیصی چیست؟

ما در این بخش به سه راه رایج تشخیص علت اختلال نعوظ در مردان اشاره می کنیم:

  • معاینه بالینی
  • غربالگری از نظر وجود افسردگی
  • اندازه گیری آزمایشگاهی مقدار تستوسترون در خون

در ارزیابی اولیه باید سابقه مصرف داروها (چه شیمیایی و چه گیاهی) بررسی شود. همچنین مصرف الکل، سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون، آترواسکلروز یا تصلب شرائین، سابقه عمل جراحی در ناحیه لگن و تروما نیز باید مد نظر قرار گیرد. میزان رضایت زوجین در روابط جنسی باید ارزیابی گردد چرا که در این ارزیابی ها علت اختلال نعوظ تشخیص داده می شود و بنابراین درمانگر بهتر می تواند به درمان این مشکل و ارائه راهکارهای موثر جهت پیشگیری از بروز مجدد بپردازد.

در رابطه با ارزیابی آزمایشگاهی باید گفت که در مرحله اول میزان تستوسترون خون بیمار در صبح هنگام باید اندازه گیری شود. اگر مقدار تستوسترون کمتر از حد نرمال باشد، اندازه گیری هورمون پرولاکتین و هورمون LH نیز سودمند است. در مراحل بعدی باید ارزیابی آزمایشگاهی از نظر دیابت، اختلال چربی خون، اختلال تیروئید و سندروم کوشینگ انجام شود.

درمان اختلال نعوظ مردان چیست؟

اول راه حل‌های خانگی که گفته می‌شود. سبک زندگی  باید تغییر یابد. مثلا همین سیگارکشیدن، کاهش استرس، کاهش وزن و کنترل یکسری بیماری‌ها از جمله این بیماری‌ها، فشارخون بالا و دیابت هستند. البته ممکن است بهبود یابند، اما اگر نشد، درمان‌های دیگر هم هست. مثلا یکسری ابزار هایی وجود دارد که بنا به صلاحدید پزشک معالج ممکن است تجویز شوند. این وسایل بصورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرند مانند ابزار وکیوم نعوظ یا استفاده از حلقه الاستیک.

اولین خط درمانی برای اختلال نعوظ چیست؟

هدف درمانی توانمند کردن مردان در بحث نعوظ است. در انتها داروهای خاص است که پزشک تجویز می‌کند و نیز تحریک جنسی که با دارو صورت می‌گیرد.

آیا جراحی هم ممکن است کمک کند؟ معمولا اولین پیشنهاد برای چنین مواردی، ختنه می‌باشد. اگر در کودکی انجام نشده باشد، ختنه در بزرگسالی نیز پیشنهاد می‌شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی