سوالات رایج درباره ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

سوالات رایج درباره ختنه موضوعی است که اکثر والدین در مورد آن می پرسند. وقتی اطلاعات پدر و مادر ها در مورد این مسائل کافی باشد بهتر می توانند در مورد ختنه کردن کودک خود تصمیم بگیرند و ترس و نگرانی های آنها برطرف می گردد. ما تصمیم گرفتیم در این مطلب، به 5 مورد از سوالات رایج درباره ختنه پاسخ دهیم.

ختنه روشی جراحی در پزشکی اطفال می‌باشد که علاوه بر دلایل مذهبی و دینی به دلایل علمی نیز انجام می‌گیرد.

۱. ختنه چیست؟

اولین مورد از سوالات رایج درباره ختنه این است که ختنه چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که ختنه کودکان پسر شامل بریدن پوستی است که سر آلت تناسلی را پوشش داده. این قسمت از آلت مردان یعنی سر آلت دارای عصب هایی است که باعث لذت جنسی می‌شود و پوست پوشاننده آن نقشی در لذت جنسی ندارد. معمولا به دلایل دینی یا پزشکی این قسمت مورد عمل قرار میگیرد.

این موضوع ممکن هست باعث نگرانی شما باشد. اما چرا چنین موضوعی اینقدر بحث برانگیز هست؟ ختنه یک روش دردناک است، درست. اما به دلایل بسیاری با برداشتن پوست ختنه‌گاه سلامت به شما بخشیده می‌شود. بدون هیچ آسیبی و عارضه‌ای. یک بافت اضافه انسانی که به دلایل بسیار خوبی برداشته می‌شود.

۲. به طور کلی چند مرد ختنه شدند؟

هیچ کس نمی‌داند که چقدر در کل دنیا این عمل صورت پذیرفته است. نرخ‌های بین المللی به طور گسترده‌ای متفاوت است. حدود ۸۰ درصد از مردان در امریکا تا ۲% در سوئد. امروزه در دنیا سالانه ملیونها عمل ختنه انجام میشود

۳. یکی از مهم‌ترین سوالات رایج درباره ختنه: دلایل پزشکی ختنه چیست؟

پیشگیری از فیموز

در کودکان  پوست ختنه‌گاه با بزرگ شدنشان ممکن هست باعث مشکلاتی می‌شود از جمله فیموز که به معنای گیر افتادن پوست در پشت سر الت و عدم برگشت آن به محل طبیعی هست.

پیشگیری از بالانیت

در بالانیت، گلنس یا همان سر آلت ملتهب می‌شود. اغلب در همه مردان و همه سنین امکان بروز دارد . در پسران هم بین سنین ۳ یا ۴سال شایع هست.

۴. آیا با ختنه می‌توان از سرطان پیشگیری کرد؟

یکی از سوالات رایج درباره ختنه  این است که آیا از انواع سرطان از جمله سرطان آلت تناسلی پیشگیری می‌کند یا خیر؟ شواهد هنوز کامل نیستند اما با انجام آن می‌توان میزان ابتلا به خطر سرطان آلت تناسلی را کاهش داد

۵.  آیا می‌توان با این جراحی میزان عفونت‌های جنسی شامل HIV یا STD را کاهش داد؟

برخی عفونت‌های منتقله جنسی در مردان ختنه نشده رایج ترند. مورد از سوالات رایج درباره ختنه مردان این است که:

  • آیا واقعا کم‌تر در معرض ویروس کلامیدیا قرار دارند؟
  • آیا کم‌تر در آن‌ها زگیل تناسلی دیده می‌شود؟

می‌توان این اطمینان را داد که انجام این جراحی ساده میزان انتقال آن را کاهش می‌دهد و به رفع این موارد کمک می‌کند.

۶. آخرین و پرتکرار ترین مورد از سوالات رایج درباره ختنه: چه زمانی باید کودک را ختنه کرد؟

همانطور که در مطالب قبلی به تفصیل شرح داده شد، بهترین زمان ختنه نوزادان سن یک تا سه ماهگی نوزاد است. (نهایتا تا سن شش ماهگی نوزاد). بهتر است که ختنه کردن کودک در همین بازه سنی انجام شود به این دلیل که تحقیقات در کشور های مختلف دنیا نشان داده است که اگر ختنه کردن به تعویق بیفتد با بروز خطراتی همراه است. مثلا ممکن است خونریزی بیشتر باشد، یا موضع به زودی بهبود پیدا نکند. بنابراین توصیه می گردد که ختنه کردن کودک تا قبل از سن شش ماهگی صورت گیرد زیرا احتمال بروز عوارض عمل در این زمان کمتر است اما هر چه سن بالاتر می رود احتمال بروز این عوارض نیز بیشتر خواهد شد.

پس از پاسخ به سوالات رایج درباره ختنه لازم می‌دانیم به این نکته اشاره کنیم که در برخی از موارد ختنه کردن باید به تعویق بیفتد که البته این کار باید حتما طبق نظر پزشک با تجربه و ماهر در زمینه ختنه صورت گیرد. این موارد عبارتند از:

  • نوزاد نارس به دنیا آمده باشد.
  • وجود اختلالات خونی در نوزاد یا سابقه بروز اختلالات خونی در خانواده.
  • نوزاد ناهنجاری های مادرزادی خاصی داشته باشد.
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی