بهترین زمان ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

بهترین زمان ختنه برای کودک چه سنی است؟ آیا شما هم براي تصميم گيري در خصوص ختنه نوزاد خود به دنبال پاسخ اين سوال هستيد؟‌ پس توصیه می شود این مطلب را با دقت مطالعه نمایید.

بهترین زمان ختنه

ایده‌های متفاوتی برای سن مناسب ختنه نوزادان وجود دارد و محققین بر سر این ایده و نظر به نظر مشابهی نرسیده‌اند. ختنه نوزادان پسر در هر کشوری به دلایل متفاوتی انجام می‌شود برای مثال: فرهنگ، دین و مذهب، از نظر پزشکی بعنوان روش‌های پیشگیری و درمان. بنابراین برای پاسخ به این سوال لازم است برخی نکات در نظر گرفته شود.

جنبه‌های پزشکی

اولین جنبه درمانی ختنه این است که بسیاری از پزشکان متخصص ختنه یا اطفال توافق عمومی روی آن دارند. از جمله جنبه‌های پزشکی انجام این جراحی درمان فیموز که باید به سرعت انجام شود.

ختنه در اروپا، آمریکای مرکزی و جنوبی و نیز در کشورهای خاور دور نیز به دلایل پزشکی انجام می‌شود. بیماری دیگری که این جراحی از آن پیشگیری می‌کند عفونت ادراری است. این بیماری بسیار شایع است و در صورتی که در بهترین زمان ختنه انجام شود امکان ابتلا به آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

لازم است بدانید که درصد ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری ۲.۱۵% در کودکان ختنه نشده، ۰.۲۲% در کودکان ختنه شده و ۲% در دختران در اولین سال زندگی‌شان دیده می‌شود. اما عفونت دستگاه ادراری ۵ الی ۵۰ برابر خصوصا در یک سال اول زندگی در کودکان ختنه شده کم‌تر است. با تحقیقاتی که روی ۶۰۰۰ نوزاد انجام شده و گزارش شده عفونت ادراری بدون علامت در ۲% کودکان ختنه نشده وجود دارد. اما این مقدار در کودکان ختنه شده صفر بوده است.

مطالعات در خصوص بهترین زمان ختنه

چندین مطالعه پیشنهاد می‌ کنند که ختنه باید در نوزادی انجام گیرد. بخاطر اینکه طبق برنامه قبلی انجام می گیرد، با حداقل استرس و وضعیت انتخابی همراه هست و به سرعت بهبود می‌یابد. نوزادان پره پوست نازک دارند که نیاز به بخیه ندارد، چون نازک است و می‌تواند با بیحسی موضعی انجام گیرد. همچنین هزینه‌های انجام آن در نوزادان ده برابر کم‌تر از کودکان بزرگ‌تر است.

دردی که نوزادان کم سن تحمل می‌کند نسبت به نوزادان بزرگتر خیلی کم‌تر است. آکادمی اطفال در امریکا اعلام کرده است که حداقل وزن مناسب برای انجام ختنه ۲۲۵۰ گرم بوده و داشتن وضعیت فیزیولوژیکی خوب الزامی است. اگر نوزادان زردی داشته باشند نباید این جراحی برای او انجام گردد.

انتخاب بین خوب و خوب‌تر

در مورد بهترین زمان ختنه باید گفت که در واقع ختنه کردن می تواند در هر سنی برای پسران و مردان انجام شود، بنابراین برای انجام این کار معمولا محدودیت زمانی وجود ندارد مگر در موارد خاص و با نظر پزشک معالج. اما مساله این است که اگر بتوان بین خوب و خوب‌تر انتخاب نمود، کدام یک را انتخاب می کنید؟

به بیان دیگر وقتی می توان ختنه کردن را وقتی نوزاد در سن پائین تری است انجام داد چرا باید آن را به چند ماه بعد و یا چند سال بعد موکول کرد؟ مسلم است که وقتی ختنه در سنین نوزادی ( یک تا سه ماهگی و نهایتا تا قبل از شش ماهگی) انجام شود، عوارض کمتری دارد، نوزاد درد کمتری حس می کند، احتمال عفونت و خونریزی کمتر است، بهبودی سریعتر حاصل می شود، نتیجه عمل از نظر ظاهری و زیبایی مناسب تر است. اما بعد از گذشت این بازه زمانی (بعد از شش ماهگی) چطور؟ عوارض ممکن است بیشتر شود، درد بیشتری حس می شود، و احتمالا بهبودی دیرتر حاصل می شود. برای همین است که ما پیشنهاد می کنیم بهترین زمان ختنه یک تا سه ماهگی (تا قبل از شش ماهگی) نوزاد است.

اگر امکان ختنه در این بازه نبود چه باید کرد؟

جای نگرانی نیست، بعد از این بازه زمانی هم ختنه کردن قابل انجام است. اما همانطور که در بالا اشاره شد، ممکن است عوارض و مشکلات آن بیشتر از قبل باشد. چرا که بسیاری از مردان هستند که در کودکی به هر دلیلی ختنه نشده اند، اما در بزرگسالی متوجه فواید بسیار این کار می شوند و سپس اقدام به ختنه کردن می نمایند. بنابراین ختنه کردن حتی در سنین نوجوانی و جوانی هم بهتر از انجام ندادن آن است.

3.3/5 - (23 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی