ختنه نشدن و خطر ام اس
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه نشدن و خطر ام اس یکی از مباحثی است که در خصوص این عمل مطرح می‌شود. عمل ختنه یکی از شایعترین جراحی های انجام شده در کل جهان است که در مطالب قبلی به بررسی تاریخچه ختنه در جهان پرداخته ایم.

آیا ختنه نشدن و خطر ام اس رابطه‌ای دارد؟

قبل از اینکه به مقوله ختنه نشدن و خطر ام اس بپردازیم، اول باید اشاره کنیم که منظور از ام اس چیست؟ چه علایمی دارد؟ چطور تشخیص داده می شود؟
Meatal Stenosis که گاها ام اس نیز نامیده می شود، به شرایطی گفته می شود که در آن دهانه انتهای آلت تناسلی (سوراخ مجرای آلت) تنگ می شود.

این وضعیت معمولاً اکتسابی است اما می تواند از بدو تولد هم وجود داشته باشد. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که سوراخ مجرای آلت تناسلی که از آن ادرار دفع می شود، ممکن است مسدود شود. این وضعیت می تواند مشکلاتی در دفع ادرار ایجاد کند. یکی از نقش های اصلی آلت تناسلی، انتقال ادرار و اسپرم به خارج از بدن است. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار و اسپرم را از طریق آلت تناسلی به خارج منتقل می کند. به دهانه خروجی این مجرا Meatus می گویند.

علائم ام اس یا Meatal stenosis چیست؟

علائم Meatal stenosis یا ام اس به انسداد جریان ادرار مربوط می شود. این علایم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن.
  • نیاز به ادرار کردن مکرر یا تکرر ادرار.
  • جریان ادرار به صورت اسپری شدن خارج می شود و یا به سختی خارج می‌شود.
  • ممکن است یک قطره کوچک خون در نوک آلت تناسلی پس از اتمام ادرار کردن دیده شود.

تشخیص آن چطور صورت می گیرد؟

تنگی مجرای ادرار توسط پزشک و از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در معاینه فیزیکی تنگ و باریک بودن سوراخ مجرای ادرار مشخص خواهد شد. این بدان معنی است که مسیر خروج جریان ادرار تا حدی مسدود شده است و قسمت پایین مجرا اغلب به هم چسبیده است.

درمان تنگی مجرای ادرار به چه صورت خواهد بود؟

بهترین راه برای درمان تنگی مجرای ادرار، جراحی است. در طی جراحی، قسمت گیر کرده پایین مجرا از هم جدا می شود. به این نوع جراحی “میاتوتومی” می گویند. پس از جراحی تا زمانی که مراقبت های مناسب طبق توصیه پزشک انجام شود، تنگی مجرا به ندرت عود می کند.
در مقاله‌ای که می‌خواهیم بررسی کنیم به موضوع‌ ختنه نشدن و خطر ام اس، موضوع انجام ختنه، پیشگیری از انواع فیموز و نیز موضوعات مرتبط با آن مثل اینکه آیا بچه‌های ختنه شده در آینده ام اس می‌گیرند یا خیر پرداخته شده است.

آیا خطر ام‌اس در بزرگسالان ختنه نشده هم دیده شده است یا خیر؟

طبق یک متا آنالیز که بر اساس ۲۷ مطالعه انجام شده خطر ام‌اس در مردان ختنه شده ۰.۶ درصد بوده است. بر اساس ۳ تا از این نطالعات تفاوت معنادار خاصی در شیوع ام اس بین ختنه شده ها و ختنه نشده ها مشاهده نشده است . مقاله ای دیگر به بررسی اثر استفاده از وازلین بر روی سر آلت بعد از ختنه پرداخته کاربرد و به این یافته رسیدند که خطر ام‌اس در آن ها کمتر دیده شده است، طوری که خطر آن ۰.۰۲۴ درصد بوده است.

نتیجه نهایی

برای نتیجه گیری نهایی در خصوص ختنه نشدن و خطر ام اس باید بگوییم که خطر ام‌اس در ختنه شده‌ها بسیار پایین است، حتی زیر یک درصد، شواهد ضعیف نشان داده که خطر ام اس ممکن است در مردان ختنه شده بالا باشد، در صورتی که این طور نیست، زیرا طبق تحقیقات انجام شده ام اس می‌تواند لیکن اسکلروسوس را در مردان ختنه نشده مسن بالاتر ببرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی