آبسه آلت تناسلی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

آبسه آلت تناسلی بیماری است که برخی ابتلا به آن را به ختنه مرتبط می‌کنند. به همین دلیل لازم دانستیم در این خصوص به صورت کامل توضیح دهیم.

مزایا و عوارض ختنه

بهتر است است بدانید که مزایای بسیار و مستندی هست که برای ختنه نوزادان پسر مطرح شده است. برخی از این مزایا عبارتند از: برای حفظ سلامتی آن‌ها، از جمله کاهش عفونت‌های ادراری، سرطان آلت تناسلی و انتقال عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی. با این حال حتی اگر به طور درستی انجام شود، می‌تواند عارضه‌هایی به دنبال داشته باشد مثل خونریزی یا عفونت‌.

مزایای بسیار و مستندی هست که برای ختنه نوزادان پسر مطرح شده است.
مزایای بسیار و مستندی هست که برای ختنه نوزادان پسر مطرح شده است.

علت و علائم ابتلا به آبسه آلت تناسلی

آبسه آلت تناسلی  (Penile abscesses) یک وضعیت غیرشایع در شاخه اورولوژی (علم مطالعه کلیه ها، مثانه و مجاری ادراری) است که علائمی از جمله تورم موضعی آلت تناسلی و نعوظ دردناک دارد . این بیماری ممکن است به دنبال قرارگیری در شرایط زیر بروز نماید:

  • ترومای آلت تناسلی
  • عفونت منتشره
  • تزریق
  • بیماری های زمینه‌ای مانند دیابت شیرین کنترل نشده

البته تعداد قابل توجهی از موارد آبسه خود به خودی در این ناحیه بدون هیچ علت تحریک کننده ای گزارش شده است. عوامل مختلف ایجاد کننده این بیماری از طریق کشت نمونه های سواپ جمع آوری شده از آبسه ها مشخص شده است. رایج‌ترین ارگانیسم‌هایی که می‌توانند موجب ابتلا به این بیماری شوند در واقع ارگانیسم های کشت شده از آبسه آلت تناسلی در گزارش های موردی (Case report) مختلف هستند که عبارتند از: استرپتوکوکوس کنستلاتوس، استرپتوکوک اینترمدیوس، پروتلا بیویا، استرپتوکوک آنژینوزوس، انتروکوکوس فکالیس، اشریشیا کلی، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و استافیلوکوکوس اورئوس.

عوامل مختلف ایجاد کننده این بیماری از طریق کشت نمونه های سواپ جمع آوری شده از آبسه ها مشخص شده است.
عوامل مختلف ایجاد کننده این بیماری از طریق کشت نمونه های سواپ جمع آوری شده از آبسه‌ها مشخص شده است.

روش‌های تشخیص آبسه آلت تناسلی

آبسه آلت تناسلی را می توان با روش‌های تصویربرداری مختلف از جمله تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، توموگرافی کامپیوتری (CT) و سونوگرافی تشخیص داد. چنین روش‌هایی ممکن است برای درمان همزمان آن نیز استفاده شود.

درمان آبسه آلت تناسلی

تخلیه جراحی و درمان آنتی بیوتیکی انتخاب های اول درمان این بیماری به شمار می آیند. در برخی مواقع این بیماری ممکن است پس از تزریق آمفتامین به آلت تناسلی رخ دهد.

درمان آبسه آلت تناسلی به میزان عفونت و علت آبسه بستگی دارد. در بیشتر موارد این بیماری علاوه بر درمان آنتی بیوتیکی، نیاز به دبریدمان (debridement) نیز وجود دارد. دبریدمان در واقع برش و حذف نمودن قسمتی از بافت مرده یا بافتی است که دچار عفونت شده است. این کار برای سرعت بخشیدن به روند ترمیم بافت های سالم اطراف قسمت آسیب دیده انجام می شود. عوارض جراحی ممکن است شامل فیبروز و انحنای آلت تناسلی باشد.

رابطه کم‌خونی سلول‌های داسی با این بیماری

در بیماران مبتلا به کم‌خونی سلول‌های داسی شکل می‌باشد به دنبال پریاپیسم یا مداخلات پزشکی که می‌تواند به خاطر کاشت هماتوژن باکتریایی در بافت نکروتیک آلت تناسلی باشد می‌تواند آبسه آلت تناسلی اتفاق بیفتد. با این حال یک کودک مبتلا به کم‌خونی داسی شکل، ۶ ساله، گزارش شده است که به دنبال انجام ختنه با بحران انسداد و آبسه آلت تناسلی روبرو شده بود.

کودکان مبتلا به کم‌خونی سلول‌های داسی شکل مستعد ابتلا به این بیماری هستند
کودکان مبتلا به کم‌خونی سلول‌های داسی شکل مستعد ابتلا به این بیماری هستند

این موضوع اتفاق نادری است و در بیش‌تر مواقع به علت تروماهای وارده به الت، شکستگی آلت تناسلی، پریاپیسم، تزریق در کورپورا کاورنوزا، برای پروسه‌هایی مثل cavernosography اتفاق می‌افتد و در نتیجه به شکل عارضه‌ای در بدن این کودکان دیده می‌شود. علاوه بر این ممکن است با septicemia  در بیماران سیستم ایمنی سرکوب شده دیده شود.

بیماران مبتلا به کم‌خونی داسی شکل مستعد پریاپسیم هستند که در ۳۵ درصد مواقع رخ می‌دهد. همچنین این بیماری ممکن است پریاپیسم را پیچیده کند. این امر به دلیل کاشت هماتوژن باکتریال در بافت‌های نکروتیک الت، می‌باشد.

سخن آخر

انجام جراحی ختنه پیشینه‌ای طولانی دارد و موفقیت‌های بسیاری نیز در این زمینه حاصل شده است ختنه مردان هم به چندین دلیل پزشکی، مذهبی و سنتی ادامه یافته است. اما فراموش نکنید که نباید اقدامات احتیاطی پیش و بعد از آن نادیده گرفته شود. پس جهت پیشگیری از بروز عوارض و عفونت لازم است در محیطی کاملا بهداشتی مانند کلینیک‌های تخصصی ختنه نوزادان صورت گیرد.

1/5 - (1 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی