عفونت-ادراری
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عفونت ادراری به معنی بروز عفونت در هریک از نواحی دستگاه ادراری است. این مشکل می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. این بیماری در میان افراد مختلف از جمله کودکان، کهنسالان و بیماران مبتلا به دیابت بسیار رایج است. ما در این مطلب از کلینیک ختنه نوزادان تهران نقش ختنه شدن در پیشگیری از این بیماری را بررسی می‌نماییم.

علل ابتلا به عفونت ادراری پسران چیست؟

عفونت ادراری در کودکان به خاطر وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود. اگر عفونت فقط مثانه را درگیر کند که سیستیت و اگر کلیه را درگیر کند، به آن پیلونفریت می‌گویند.

این بیماری باعث از بین رفتن بخشی از کلیه شده و منجر به فشار خون و نارسایی کلیه می‌شود. به خاطر همین از اهمیت بالایی برخوردار است. میکروب‌های ایجاد کننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش می‌باشند. تقریبا 7 درصد از کودکان کمتر از 2 سال که تب می‌کنند به خاطر این بیماری می‌باشد.

ختنه راهی برای کاهش ابتلا به عفونت ادراری

معمولا در کودکان پسر زیر یک سال و دختران زیر 4 سال خیلی شایع می‌باشد. در پسران می‌تواند به خاطر ختنه نشدن باشد. پسرانی که ختنه نشده‌اند، 4 الی 8 برابر بیشتر از پسرانی که ختنه نشده‌اند، دچار این بیماری می‌شوند. در کنار این عامل اصلی می‌تواند عوامل دیگری همچون عوامل ژنتیکی باشد که منجر به عفونت ادراری کودکان می‌شود.

گاها اختلال رشته‌های اعصاب مثانه هم می‌تواند مثانه را با چنین اختلالی روبرو کند. در واقع با زیاد نگه داشتن ادرار، یبوست، یا برگشت ادرار از مثانه به حالب، می‌تواند باعث بروز این بیماری در آن‌ها شود.

حتی سوند گذاری هم به مدت طولانی در ناهنجاری‌های سیستم ادراری مانند مثانه نوروژنیک و دریچه خلفی مجرا می‌تواند باعث ابتلا به آن بشود.

روش تشخیص بیماری چیست؟

اولین و مهم‌ترین گام برای تشخیص این بیماری کودکان، نمونه ادراری می‌باشد که به صورت استریل انجام می‌شود. فقط باید در رابطه با رساندن نمونه به آزمایشگاه دقت کامل داشت. چون در صورت عدم رعایت شرایط استریل، کشت دچار اشتباه شده و تشخیص عفونت ادراری مثبت داده می‌شود و با مشکل مواجه می‌شود.

چگونه از عفونت ادراری پیشگیری کنیم؟

مصرف زياد آب و تخليه مثانه هر دو تا حداكثر هر 3 ساعت یک بار، درمان يبوست، شست‌وشوی دستگاه تناسلي از جلو به عقب، استفاده از لباس‌‌های زير نخی و گشاد و شستشو و تعويض مكرر آنها، عدم نشستن در وان يا لگن، درمان كرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌ بيوتيک مناسب در آنهايی كه برگشت ادرار يا انسداد يا مثانه عصبی دارند می ‌تواند به پيشگيری از عفونت ادراری كمک كند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی