عوارض تنگی مجاری ادرار
آنچه در این مطلب می‌خوانید

عوارض تنگی مجاری ادرار

معمولا علائم شایعی که در تنگی مجاری ادرار دیده می‌شود، درد موقع ادرار کردن، تیز، باریک یا با پرش ادرار کردن. البته به همراه آن سوزش و چند قطره خون هم در لباس زیر کودک دیده می‌شود. گاهی اوقات والدین می‌گویند که فرزندشان تکرر ادرار دارد و زمان تخلیه ادرارش طولانی می‌شود و گاها ادرار در مثانه در تخلیه باقی می‌ماند.

عوارض تنگی مجاری ادرار

تنگی مجاری ادرار را تنگی مه‌آ هم می‌گویند. در این ناهنجاری، محل خروج ادرار باریک می‌شود و معمولا هم اکتسابی است. اما گاها دیده شده که پزشک متخصص ختنه گفته ممکن است به شکل مادرزادی هم باشد. تنگی مه‌آ معمولا در کودکانی دیده می‌شود که ختنه نشده‌اند. در نتیجه بعد از بروز چنین عارضه‌ای نزد پزشک متخصص ختنه مراجعه می‌کنند تا راهی برای درمان پیدا کنند.

کودکانی که ختنه شده‌اند، تنگی مجاری ادرار در آن‌ها کم است و بیش‌تر هم در همان پسران دیده می‌شود تا دختران. به خاطر همین است که گفته می‌شود عمل جراحی ختنه زیر یک سال انجام شود، در کودکان شیرخوار، چون عفونت ادراری را 10 برابر کاهش می‌دهد. حتی شانس ابتلا به سرطان آلت تناسلی نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین سرطان دهانه رحم هم در همسران مردان ختنه شده کم‌تر دیده می‌شود.

عوارض تنگی مجاری ادرار

علت تنگی مجرای ادراری چه می‌باشد؟

با برداشتن پره پوس، یا پوست اضافی، سر آلت تناسلی و نوک مه‌آ در معرض پوشک قرار می‌گیرد و با اصطکاکی که ایجاد می‌شود، به مرور منجر به تنگی مجاری ادرار می‌شود. آمونیاک ادرار و خیسی پوشک در ضمن باعث التهاب پوستی یا درماتیت می‌شوند، همین التهاب باعث تنگی مه‌آ می‌شود.

البته توصیه می‌شود که نزد یک پزشک متخصص برای ختنه مراجعه کنید، به این دلیل است که ممکن است با نداشتن تجربه منجر به مشکلاتی در آلت کودک شود؛ از جمله تنگی مجاری ادرار. از علل دیگر تنگی مجاری ادرار، تروما یا آسیب وارده به مجاری ادرار می‌باشد. مهم‌ترین تشخیص افتراقی آن هم، عفونت ادراری است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی