سیفلیس چقدر شایع است؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید

سیفلیس چیست؟

سیفلیس یک بیماری بسیار مسری می‌باشد که به واسطه رابطه جنسی منتقل می‌شود. گاها این بیماری به دلیل رابطه نزدیکی که طرفین دارند رخ می‌دهد و از بدن یکی به دیگری منتقل می‌شود. معمولا از طریق زخم گسترش می‌یابد و اکثریت قریب به اتفاق هم این زخم‌ها ناشناخته هستند. فرد آلوده اغلب از این بیماری آگاهی ندارد و ناخودآگاه آن را به شریک جنسی‌اش منتقل می‌کند.

زنان باردار که چنین بیماری دارند، می‌توانند آن را به جنین‌شان منتقل کنند. این بیماری، سیفلیس مادرزادی هم نامیده می‌شود که می‌تواند باعث اختلالات یا حتی مرگ کودک شود. سیفلیس از طریق صندلی‌های دستشویی، دستگیره‌های در، استخرهای شنا، حمام‌های داغ، حمام، لباس‌های مشترک، یا غذا خوردن انتقال نمی‌یابد.

علت بروز بیماری سیفلیس چیست؟

این بیماری به خاطر باکتری Treponema pallidum به وجود می‌آید.

سیفلیس چقدر شایع است؟

این بیماری از جمله بیماری‌های تهدید کننده برای سلامت عموم می‌باشد، و به طور شایع منجر به مشکلات سلامت بدن به مدت طولانی می‌شود، مثل آرتریت، آسیب مغزی، و نابینایی. این بیماری اواخر دهه 1940 زمانی که آنتی بیوتیک پنی سیلین اولین بار توسعه پیدا کرد، تحت تاثیر قرار گرفت.

سیفلیس چقدر شایع است؟

 

عفونت سیفلیس در سه مرحله مجزا رخ می‌دهد :

  • سیفلیس اولیه:

آن هایی که سیفلیس اولیه دارند، روی بدنشان یک یا چند زخم دیده می‌شود. معمولا در ناحیه ژنیتال یا در اطراف دهان دیده می‌شود که بین 10 تا 90 روز، به طور متوسط سه هفته، طول می‌کشد. حتی بدون درمان هم بهبود می‌یابند اما 6 هفته زمان می‌برد.

  • سیفلیس روی دست:

دومین مرحله راش بثوراتی می‌باشد که روی کف دست دیده می‌شود. در این مرحله ممکن است 1 تا 3 ماه طول بکشد و بین 6 هفته تا 6 ماه شروع آن باشد. معمولا همین زخم‌ها منجر به بیماری‌های دیگری هم می‌شوند. زگیل‌های مرطوبی در ناحیه کشاله ران دیده می‌شود، تکه‌های سفید در داخل دهان، غدد لنفاوی متورم، تب و کاهش وزن هم از علائم این مرحله از بیماری می‌باشند. مثل سیفیلیس اولیه، نوع دوم بدون درمان هم بهبود می‌یابد. سیفلیس بسته. به صورتی است که عفونت بدون ایجاد علائمی غیر فعال است.

  • سیفلیس سومری:

اگر عفونت در این مرحله درمان نشود، منجر به بیماری شدیدی مثل بیماری‌های قلبی، مغز و اعصاب می‌شود که منجر به فلج، کوری، زوال عقل، ناشنوایی، ناتوانی جسمانی و حتی مرگ در شخص می‌شود.

4.2/5 - (8 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی