سن مناسب ختنه نوزاد
آنچه در این مطلب می‌خوانید

سن مناسب ختنه نوزاد

بیشتر پدر و مادرها بر این باورند که ختنه یک جراحی ساده و کوچک است. اما یکسری والدین هم می‌باشند که از عوارض این عمل ظاهرا کوچک هراس دارند و کودک خود را تا سنین بالا برای ختنه نزد پزشک نمی‌‌برند. در ادامه بیش‌تر به موضوع سن مناسب ختنه نوزاد می‌پردازیم.

چرا کودکان باید به موقع و در نوزادی ختنه شوند؟

به گفته پزشک متخصص ختنه، ختنه اولین عمل جراحی در تاریخ بشر است و در بسیاری از ادیان به‌ویژه در اسلام یک سنت تلقی می‌شود و بر هر مسلمانی واجب است که عمل ختنه را انجام دهد.

انجام ختنه در پسر بچه‌ها از بروز عفونت‌های ادراری، چسبندگی‌ها و سرطان‌های آلت تناسلی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل امروزه در بسیاری از کشورها این عمل شایع است.

بهترین زمان برای انجام ختنه چه موقع است؟

هنوز اختلاف‌ نظر بسیاری در این زمینه وجود دارد، اما به گفته متخصصین اطفال، بهترین زمان برای این عمل بین یک تا سه ماهگی است. زیرا کودک، مرحله نوزادی را طی کرده، رشد آلت تا حدودی صورت گرفته و از طرفی کودک هنوز به سنی نرسیده که این عمل موجب ایجاد خاطرات بد در ذهن او شود و عواقب روانی به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که بسیار توصیه می‌شود حداکثر تا قبل از سن 2 سالگی ختنه صورت گیرد. چون دیگر نیازی به بیهوشی نیست و عمل با بی‌حسی یا بدون آن انجام می‌گیرد. خونریزی هم ندارد.

سن مناسب ختنه نوزاد

روش‌های انجام ختنه

دو روش جراحی و حلقه:

در جراحی، عروق گره ‌زده شده و مخاط و پوست بخیه زده می‌شوند، اما در روش حلقه‌گذاری، برش و بخیه وجود ندارد و پس از حدود یک هفته تا 10 روز حلقه استفاده شده خود به خود جدا می‌شود و می‌افتد.

در چه صورت کودک ختنه نمی شود؟

کودکانی که پوست روی آلت‌شان ملتهب می‌باشد و گاهی نیاز به برش دارد. چون باعث تنگی مجرای ادراری می‌شود و کودک نمی‌تواند ادرار کند. گاهی هم چسبندگی پوست به نوک آلت و خروج ترشحات زرد رنگ، که به صورت تورم و چسبندگی دیده می‌شود. بعد از برطرف کردن آن، کودک می‌تواند ختنه شود.

در برخی هم دیده می‌شود که دهانه مجرای ادراری، در جایی غیر از محل طبیعی و زیر آلت باز می‌شود که به بیماری “هیپوسپادیازیس” شهرت دارد. متخصص در یک جراحی تقریبا پیچیده از پوست اضافی ختنه نشده، برای ایجاد مجرا در محل طبیعی خود استفاده می‌کند. این جراحی باید حدود یک سالگی و توسط ارولوژیست اطفال یا جراح اطفال انجام پذیرد و کودکانی که با وجود این مشکل، ختنه می‌شوند به مشکل بر می‌خورند.

3.8/5 - (96 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی