ختنه و سلول های بنیادی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه و سلول های بنیادی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

ختنه و سلول های بنیادی موضوعی است که در این نوشته به صورت مختصر در خصوص آن توضیح خواهیم داد. در سال‌های اخیر، سلول های بنیادی مبحث مورد علاقه و توجه بسیاری از دانشمندان، پزشکان، محققان و مردم عادی در سراسر جهان بوده و هست؛ همه ساله نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این شاخه نوین از علم هستیم و جان افراد بسیاری وابسته به یافته‌ها و توانایی‌های بی‌بدیل این علم در سطح جهان، حفظ شده است.

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی را مادر تمامی سلول های بدن می‎دانند، چرا که توانایی تبدیل شدن به تمامی سلول‌های بدن را دارند. این سلول‌ها با توانایی نوسازی و بازسازی خود، این قدرت را دارند تا به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، عصبی، قلبی و غضروفی تبدیل شده و جایگزین آن سلول‌های بیمار یا از دست رفته بشوند. به همین دلیل است که از آن‌ها در بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مختلف در بدن استفاده می‌شود و با پیوند سلول‌های بنیادی و انجام جراحی‌های مربوط، به بهبود هر چه بهتر و سریع‌تر بیماران کمک می‌کنند.

سلول‌های بنیادی را بر اساس ویژگی‎های آن‎ها به سه گروه تقسیم می‌کنند؛ سلول‌های بنیادی جنینی که از توده سلولی داخلی جنین 14-16 روزه گرفته می‌شود، سلول‎های بنیادی بالغ که از بافت‌های مختلف فرد بالغ استخراج می‌شوند و سلول‌های بنیادی خون بندناف که از این عضو به دست می‌آیند و کارکردی مشابه سلول‌های بنیادی خون ساز مغز و استخوان دارد.

در ادامه به توضیح ارتباط بین جراحی ختنه با سلول‌های بنیادی خواهیم پرداخت.

با پوستی که در جریان ختنه بریده می‌شود، چه می‌کنند؟

سوال بالا، پرسشی است که به احتمال زیاد دست کم یک بار به ذهن تمام والدینی که نوزاد پسر دارند و تصمیم به ختنه او می‌گیرند، خطور کرده است.

تحقیقات و آزمایشات در سال‌های اخیر نشانگر این است که پوست ختنه‌گاه منبع مناسبی برای تامین سلول‌های بنیادی است؛ به همین منظور، در مراکز معتبری که جراحی ختنه در آن‌ها توسط پزشک متخصص انجام می‌شود، پوست‌های بریده شده به لابراتوار فرستاده می‌شوند تا با انجام کشت سلولی، بافت‌های مختلفی به دست آید و در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

به عنوان نمونه و همان طور که در ابتدا نیز بدان اشاره شد، از سلول‌های بنیادی که از این راه به دست می‌آید می‌توان در درمان بیماری‌های مختلف مانند زخم پای دیابتی و سوختگی‎های وسیع استفاده کرد.

کلینیک ختنه نوزادان تهران نیز از جمله مراکزی است که اقدام به این کار می‌نماید و تمامی پروسه‌های جراحی ختنه در این مرکز با ارسال پوست بریده شده ختنه‌گاه به مراکز سلول‌های بنیادی مربوطه و معتبر دنبال می‌شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی