تاریخچه ختنه مردان
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تاریخچه ختنه مردان به صدها سال پیش بازمی‌گردد. جراحی ختنه بر نوزادان پسر، این روزها دیگر پدیده‌ای غریب نیست و والدین بسیاری آن را بر نوزادان خود انجام می‌دهند. نکته جالب توجه در مورد انجام این جراحی اما، قدمت آن است؛ ختنه نوعی از جراحی در مردان است که دیر زمانی است توسط اقوام بسیاری انجام می‌شود. در دوران باستان، ختنه مردان در میان اقوام سامی مرسوم بود، برخی قبایل آفریقایی نیز از گذشته‌های دور مبادرت به انجام جراحی ختنه بر مردان می‌کردند، رویه‌ای که هنوز هم در میان آن‌ها به قوه خود باقی است.

تاریخچه ختنه مردان

گسترش ادیان الهی مانند یهودیت و اسلام و همه‌گیری آموزه‌های آن‌ها میان تعداد بی‌شماری از مردم جهان بود که دوباره مروج انجام جراحی ختنه میان مردم شد. تاریخچه ختنه مردان به سالهای بسیار قبل باز می گردد. در آموزه‌های یهودیت رسم بر این است که نوزادان پسر در روز هشتم پس از تولد، ختنه شوند؛ در اسلام نیز انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر واجب است. تنها حمله اسکندر مقدونی و رشد گستره فتوحات او در کنار پس زدن ختنه توسط یونانیان باستان بود که باعث شد تا برای مدتی این رسم در میان بعضی قبایل و ملت‌ها از رونق بیفتد، امری که دیری نپایید و این رسم دوباره در میان مردم جهان شایع شد.
تمامی این توصیه‌های دینی و رسوم باستانی در رابطه با انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر، در دهه‌های اخیر توسط خیل عظیمی از داده‌های پزشکی و آزمایشات مرتبط بر شمار بسیاری از مردان، تایید شده و امروزه پزشکان بسیاری از سراسر جهان، فارغ از هر دین، مذهب و نژادی که دارند والدینی را که به تازگی صاحب نوزاد پسر شدند به انجام جراحی ختنه توصیه می‌کنند و فواید بی‌شمار انجام آن را برای این والدین برمی‌شمارند.

نظر باستان شناسان در خصوص تاریخچه ختنه مردان

باستان شناسان در خصوص تاریخچه ختنه مردان و منشا آن اختلاف نظر هایی دارند. یک مصرشناس این گونه بیان می دارد که ختنه در حقیقت یکی از ویژگی های تمدن 15 هزار سال پیش بشر است که از آن زمان تا کنون در سر تا سر جهان گسترش یافته است. اما برخی دیگر از محققان راجع به تاریخچه ختنه مردان نظر دیگری دارند. در واقع آنها بر این باور هستند که ختنه به طور مستقل از درون چندین تمدن مختلف نشأت گرفته است. با این حال، چیزی که به طور مشترک در یافته های این محققان دیده می شود این است که ختنه در خاور نزدیک، قسمت هایی از قبایل آفریقا، در میان مردم مسلمان هند و جنوب شرق آسیا، و نیز بومیان استرالیایی انجام می‌شده است. اولین مومیایی های مصری (2300 قبل از میلاد) ختنه شده اند و نقاشی های دیواری در مصر نشان می دهد که ختنه هزاران سال زودتر از آن نیز در میان انسان ها مرسوم بوده است. در برخی از قبایل آفریقایی، ختنه در بدو تولد انجام می شود. در جوامع یهودی، این مراسم در روز هشتم پس از تولد انجام می‌شود. در برخی دیگر از جوامع، این مراسم در اوایل دوران بزرگسالی به عنوان «آیین گذر» انجام می‌شود.

باستان شناسان معتقدند ختنه به طور مستقل از درون چندین تمدن مختلف نشأت گرفته است.
باستان شناسان معتقدند ختنه به طور مستقل از درون چندین تمدن مختلف نشأت گرفته است.

فواید ختنه

از جمله این فواید می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های جنسی و ایدز، عدم ابتلا به سرطان آلت مردانه اشاره کرد. علاوه‌بر این، احتمال ابتلای همسران افراد ختنه شده به سرطان دهانه رحم تا میزان زیادی کم شده و در دوران نوزادی و طفولیت نیز احتمال عفونت ادراری در افراد ختنه شده بسیار پایین‌تر از نوزادانی است که جراحی ختنه بر آن‌ها انجام نشده است.
در پایان با نگاهی بر تاریخچه ختنه مردان به اهمیت این کار پی خواهیم برد که از هزاران سال پیش انجام می شده و در عصر حاضر نیز فواید آن بیشتر از قبل آشکار گردیده است.

5/5 - (1 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی