انواع حلقه در جراحی ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

انواع حلقه در ختنه نوزادان متفاوت هستند. جراحی ختنه بر نوزادان پسر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین جراحی‌هایی دانست که بشر مبادرت به انجام آن کرده است. همان‌طور که در وبلاگ‌های گذشته نیز به تاریخچه و قدمت انجام این جراحی پرداخته‌ایم. با رواج این جراحی ابزار آن مانند انواع حلقه نیز دستخوش تغییرات زیادی گردید.

با رواج ختنه ابزار آن مانند انواع حلقه نیز دستخوش تغییرات زیادی گردید.
با رواج ختنه ابزار آن مانند انواع حلقه نیز دستخوش تغییرات زیادی گردید.

ختنه از گذشته تاکنون

قبل از آشنایی با انواع حلقه در جراحی ختنه جالب است بدانید که جراحی ختنه ابتدا در میان قبایل سامی متداول بود و با پیدایش و گسترش دین یهودیت و آموزه‌های آن در رابطه یا ختنه کردن نوزادان پسر در هشتمین روز پس از تولد، به شمار مردمانی که این جراحی را انجام می‌دهند، افزوده شد؛ دین اسلام نیز پیروانش را نسبت به انجام این جراحی توصیه کرده و آن را بسیار پسندیده می‌داند، تمامی این توصیه‌ها در سده‌های اخیر با داده‌های علمی ترکیب شده که تنها مزایای پزشکی و فواید بسیار انجام این شیوه را گوشزد می‌کنند و والدین را نسبت به انجام آن، ترغیب می‌کنند.
در سال‌های اخیر، شیوه نوینی برای انجام جراحی ختنه ابداع گشته که از سوی مردم و پزشکان به یک میزان، با اقبال خوبی مواجه شده است؛ این شیوه را در اصطلاح عامه با نام «ختنه با حلقه» می‌شناسند و در پروسه انجام آن، از رینگ پلاستیکی که به آن پلاستیبل می‌گویند، استفاده می‌شود. اما انواع حلقه نیز متفاوت است.

انواع حلقه ختنه؛ پلاستیبل

همان‌طور که روش‌های انجام جراحی ختنه در طول زمان دچار تغییرات بسیاری شده است، ابزار و وسایلی که در راستای انجام این جراحی بر نوزادان پسر مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌اند و انواع گوناگونی از آن‌ها معرفی شده است.

در حال حاضر ختنه به روش حلقه با اقبال خوبی مواجه شده است
در حال حاضر ختنه به روش حلقه با اقبال خوبی مواجه شده است

در همین راستا، انواع مختلفی از رینگ یا حلقه در طول زمان ابداع گشته و جهت انجام ختنه به کار گرفته شده است، اما در واقع ساختار اصلی همه آن‌ها مشابه است. این حلقه به نسبت تنگ به دور آلت تناسلی نوزاد انداخته شده و با نخ به خوبی گره زده می‌شود؛ در نتیجه این اقدام خون به قسمت بالایی نرسیده، به مرور سیاه می‌شود و در بازه زمانی مشخصی خواهد افتاد.
سه ابزار معمول که بیشتر از سایر روش ها برای ختنه نوزادان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از گیره Gomco، گیره Mogen و Plastibell. اگر مایل به کسب اطلاعات در خصوص انواع حلقه هستید، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

ساختار اصلی انواع حلقه ختنه یکسان است
ساختار اصلی انواع حلقه ختنه یکسان است

انواع حلقه ختنه در ایران

انواع حلقه برای ختنه کردن وجود دارد ولی حلقه‌ای که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام پلاستیبل Plastibell شناخته می‌شود که از یک کاپ، یک دسته شکننده و یک نخ محکم تشکیل شده است، لازم به ذکر است که این حلقه‌ها دارای اندازه‌های مختلفی نیز هستند.
یکی از مهم ترین جنبه های عمل ختنه بر روی نوزاد، موضوع “درد” است. آلت تناسلی نوزاد پس از انجام دو تزریق بی حسی موضعی (یکی در بالا و دیگری در زیر آلت تناسلی) می تواند کاملاً بی حس شود. این تزریق ها به اندازه تزریق هایی که برای انجام واکسیناسیون انجام می شود دردناک هستند. پس از حدود 4 تا 5 دقیقه انتظار، ماده بی حس کننده موضعی کاملاً تأثیر گذاشته و آلت تناسلی نوزاد بی حس می شود، در نتیجه ادامه فرآیند را می توان به خوبی انجام داد.

 حلقه‌ای که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام پلاستیبل Plastibell شناخته می‌شود
حلقه‌ای که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام پلاستیبل Plastibell شناخته می‌شود

ختنه با حلقه پلاستیبل

در روش حلقه، پلاستیبل بین پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی قرار می گیرد و موجب محافظت از سر آلت در طول عمل می شود. از نخ جراحی برای محکم کردن پلاستیبل در موقعیت صحیح استفاده می شود و پوست اضافی برداشته می شود. حلقه و رشته پلاستیکی به طور خود به خود از آلت تناسلی جدا می شود و والدین متوجه می شوند که حلقه در پوشک بچه افتاده است. در واقع نقش نخ در این روش ایجاد ایسکمی در پوست ختنه گاه آلت تناسلی نوزاد است، به این معنا که نخ موجب توقف جریان خون در این موضع شده و سبب نکروز می شود. این فرآیند است که بعد از چند روز حلقه را از ختنه گاه جدا می کند.
در این مطلب سعی داشتیم که والدین را با انواع حلقه آشنا کنیم تا بهترین روش حلقه را بشناسند و نسبت به انجام ختنه برای نوزاد خود در زمان مناسب اقدام نمایند.

3/5 - (6 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی