زمان طلایی ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

زمان طلایی ختنه چندماهگی یا چندسالگی است؟ آن دسته از والدینی که به تازگی نوزاد پسرشان به دنیا آمده است و تصمیم به انجام جراحی ختنه بر روی او دارند، به طور حتم به دنبال یافتن بهترین زمان و مکان به منظور انجام این جراحی بر فرزند خود هستند.
در مجموعه وبلاگ‌هایی که تا کنون در رابطه با ختنه در این وب‌سایت ارائه شده است، از اهمیت انتخاب پزشک حاذق برای انجام این جراحی و فواید بسیار صورت پذیرفتن این جراحی بر نوزادان پسر در طول زندگی‌شان، به تفصیل صحبت کرده‌ایم. در این مقاله به بررسی بهترین زمان برای انجام جراحی ختنه، که متخصصان آن را زمان طلایی ختنه می‌خوانند، پرداخته و دلایل انتخاب این بازه زمانی را نیز از سوی پزشکان بیان می‌کنیم.

زمان طلایی ختنه؛ یک تا سه ماهگی نوزاد

همه عمل‌ها زمان مناسب خود را دارند. ختنه نیز زمان طلایی مربوط به خود را دارد که بهتر است در این سن انجام شود. ختنه را می توان در هر سنی انجام داد. از آنجایی که این روند دردناک است، از یک ماده بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه ختنه استفاده می شود و در حالی که نوزاد هنوز بیدار است، جراحی انجام می شود. اگر کودک بزرگتر است، ممکن است بنا بر تشخیص پزشک جراح از روش بیهوشی استفاده شود تا درد و خطر آسیب کمتری به آلت تناسلی وجود داشته باشد. با بزرگتر شدن کودکان، آنها نسبت به اندام های جنسی خود آگاه تر می شوند، بنابراین تأثیرات روانی بیشتری با جراحی همراه است و کودکان از این قضیه ترس و واهمه پیدا می کنند.
اگرچه شواهد فراوانی در مورد مزایای ختنه کردن در مردان وجود دارد، اما ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ختنه کردن در دوران نوزادی بهتر است یا اینکه بگذاریم فرد به سنی برسد که بتواند برای خود در مورد این موضوع تصمیم بگیرد؟ یا به عبارت دیگر زمان طلایی ختنه چه سنی است؟ پاسخ این است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در سال 2007 گزارشی تهیه و منتشر کرده که نشان می دهد دوران نوزادی بهترین زمان برای انجام ختنه کردن پسران است.
پزشکان و متخصصان، بهترین بازه زمانی برای انجام جراحی ختنه را در فاصله زمانی بین یک تا سه ماهگی نوزادان پسر می‌دانند و از آن با عنوان زمان طلایی ختنه یاد می‌کنند.
بدیهی است که بسته به شرایط گوناگون و ویژگی‌های متفاوتی که هر نوزادی دارد، این بازه زمانی می‌تواند دست‌خوش تغییر شود و پزشک متخصص از والدین بخواهد تا ختنه را به تعویق بیندازند.

چرا ختنه نوزاد زیر یک ماه توصیه نمی‌شود؟

با این وجود، این بازه زمانی بنابر دلایل مشخصی انتخاب شده است. زمان طلایی ختنه بعد از یک ماهگی شروع می‌شود. بنابر نظر متخصصان، در سن زیر یک ماه اطمینانی از این که نوزاد سلامت کامل دارد و با عوارض جنینی و زایمان مواجه نیست، وجود ندارد. به عنوان نمونه می‌توان به مواردی اشاره کرد که در آن نوزاد دچار زردی است، یا با مشکلاتی نظیر کم‌خونی نوزاد، برخی بیماری‌های مادرزادی، دیابت و اختلالات تنفس روبرو است؛ هر کدام از این مشکلات والدین را وادار می‌کند تا نوزاد خود را برای مدت زمانی تحت نظر پزشک متخصص، بستری نمایند. در این صورت، جراحی ختنه به تعویق خواهد افتاد، چرا که احتمال زخم بودن محل ختنه در زمان بستری وجود دارد و این نکته احتمال عفونی شدن زخم در بیمارستان را بالا می‌برد.

به همین منظور، نظر پزشکان متخصص بر این است که انجام جراحی ختنه پس از یک ماهه شدن نوزاد صورت پذیرد تا از سلامت کامل نوزاد اطمینان حاصل شود و روند جراحی ختنه، پیچیده نشود.
از آن جا که ممکن است پس از سه ماهگی خاطره‌ای از انجام این جراحی در ذهن نوزادان باقی بماند و همچنین به دلیل ترمیم‌پذیری سریع‌تر محل زخم تا سه ماهگی، این سن برای انجام جراحی ختنه مناسب در نظر گرفته شده است و در واقع زمان طلایی ختنه به شمار می رود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی