موارد منع ختنه چیست؟ کلینیک ختنه نوزادان تهران
آنچه در این مطلب می‌خوانید

موارد منع ختنه چیست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند. برخی والدین تصور می‌کنند اگر نوزاد ضعیفی داشته باشند باید این عمل را به تاخیر بیاندازند. برخی نوزادان نیز به برخی بیماری‌های مادرزادی مبتلا هستند و همین مسئله باعث تردید والدین می‌شود. در این مطلب سعی می‌کنیم به صورت کامل در این خصوص توضیح دهیم.

تعریف ختنه

ختنه به عنوان نوعی از جراحی مدت زمانی بسیار طولانی است که به وسیله  خانواده‌های بسیاری انجام شده، روندی که هم‌ چنان نیز رایج است.

به طور مشخص در کشورهای مسلمان، از آن جا که انجام این جراحی بر نوزادان و کودکان پسر توصیه شده و در دین نیز واجب تلقی می‌شود، انجام جراحی ختنه به رسم و سنتی تبدیل شده که همه ساله افراد بسیاری تصمیم به انجام آن برای نوزادان خود گرفته و آن را انجام می‌دهند.

بر اساس تحقیقات بسیاری که در رابطه با جنبه‌های مختلف این موضوع در سطح جهان انجام شده است و آمار و اطلاعاتی که در این راستا به صورت روتین در اختیار جهانیان قرار می‌گیرد، جراحی ختنه را در سال‌های اخیر به یکی از انتخاب‌های اساسی مردمان غیرمسلمان در کشورهای اروپایی و آمریکایی تبدیل کرده است. علاوه‌‌‌بر این، در قوانین رسمی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای غربی، نظر پدر و مادر در خصوص تصمیم به انجام یا عدم انجام جراحی ختنه فرزندشان به رسمیت شناخته شده، امری که به گسترش و تسهیل روند انجام این جراحی مفید کمک بسیاری می‎‌کند.

آگاهی روزافزون بشر نسبت به انجام جراحی ختنه

روی آوردن روزانه افراد بیشتری به انجام جراحی ختنه برای نوزادان و کودکان پسر، با دست‌یابی مردم جهان به درک و آگاهی متفاوتی نسبت به سودمندی انجام این جراحی، ارتباط مستقیمی دارد. با آگاه شدن خانواده‌های بیشتری از فواید و مزایای انجام جراحی ختنه، هر روز بر آمار کسانی که این تصمیم را برای فرزندان خود می‌گیرند، افزوده می‌شود.

ختنه علاوه‌بر وجوب دینی، دارای مزایای بهداشتی متعددی نیز می‌باشد که در وبلاگ‌های گذشته نیز به تفصیل به آن‌ها پرداخته‌ایم و از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کاهش قابل توجه احتمال عفونت ادراری در نوزادی و طفولیت
• کم شدن خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی
• کاهش چشمگیر احتمال ابتلا به ایدز
• عدم ابتلا به سرطان آلت مردانه
• کم شدن خطر ابتلای همسران افرادی که ختنه شده‌اند به سرطان دهانه رحم
با این وجود، مواردی نیز وجود دارد که بر اساس آن‌ها، افراد از انجام این جراحی منع می‌شوند، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دست‌یابی مردم جهان به آگاهی نسبت به سودمندی انجام این جراحی، ارتباط مستقیمی دارد. با آگاه شدن خانواده‌های بیشتری از فواید و مزایای انجام جراحی ختنه، هر روز بر آمار کسانی که این تصمیم را برای فرزندان خود می‌گیرند، افزوده می‌شود.
با افزایش آگاهی از فواید ختنه، هر روز بر آمار کسانی که این تصمیم را برای فرزندان خود می‌گیرند، افزوده می‌شود.

 موارد منع انجام جراحی ختنه

از جمله مواردی که در انجام جراحی ختنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مشورت با پزشک متخصص و پیش بردن امور بر اساس نظرات کارشناسانه او می‌باشد. در ادامه مواردی را عنوان خواهیم کرد که در صورت وجود آن‌ها پس از بررسی‎‌های پزشک متخصص، افراد از انجام این جراحی منع شده یا جراحی به زمانی دورتر و پس از انجام شدن جراحی‌های اصلاحی مورد نظر پزشک موکول می‌شود.

موارد منع ختنه چیست؟

• هیپوسپادیاس : در این بیماری سوراخ خروج ادرار بر روی نوک آلت قرار ندارد و ممکن هست در زیر آلت باشد که در چنین مواردی باید ختنه به بعد از عمل ترمیمی جابجایی سوراخ خروج ادرار موکول شود.

• کوتاهی طول آلت: اگر طول آلت از نظر مقیاسهای پزشکی کوتاه باشد بهتر هست انجام عمل ختنه تا زمانیکه آلت به حداقل طول لازم برای ختنه برسد به تعویق بیفتد.

• انحنای آلت ( Chordee ) : گاهی آلت ممکن هست به سمت چپ یا راست بالا یا پایین خمیدگی داشته باشد که در این موارد باید اول عمل ترمیم انحنای آلت انجام بشود و بعد ختنه انجام بشود.

• اختلالات انعقادی خون: در صورتیکه نوزاد به اختلالات انعقادی مثل هموفیلی مبتلا باشد باید ختنه در بیمارستان و تحت شرایط کنترل شده انجام بشود تا از خطر خونریزی غیر قابل کنترل پیشگیری شود.

• فاویسم ( G6PD Deficiency ):  در صورت ابتلای شیرخوار به بیماری فاویسم ( یا در اصطلاح حساسیت به باقلا) به علت حساسیت این گروه از افراد به داروی بی حسی لیدوکایین بهتر هست ختنه به جای مطب در بیمارستان و با داروهای جایگزین انجام شود.

• کوتاهی پوست پوشاننده سر آلت:  در صورتیکه پوست پوشاننده سر آلت آنقدر کوتاه باشد که قبل از ختنه سوراخ خروج ادرار و سر آلت به طورکامل نمایان باشد بهتر است ختنه انجام نشود؛ به این حالت در اصطلاح ” ختنه پیغمبری ” یا ” ختنه خدایی ” هم گفته می‌شود.

سخن آخر

بنابراین، اگر سوال موارد منع ختنه چیست؟ در ذهن شما هم شکل گرفت، اولین و بهترین اقدام شما مشورت با پزشک متخصص خواهد بود. کلینیک ختنه تهران با سال‌ها سابقه در انجام جراحی ختنه این توانایی را دارد تا مشاوری بی‌نظیر برای شما باشد. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

4.6/5 - (16 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی