مزایا و معایب ختنه با حلقه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

مزایا و معایب ختنه با حلقه همیشه مورد سوال بسیاری از والدین بخصوص خوانندگان مطالب آموزشی کلینیک ختنه نوزادان تهران بوده است. در ابتدا لازم است در خصوص توجه به این عمل از گذشته به صورت مختصر توضیح دهیم.

ختنه از گذشته تا کنون

ختنه، یکی از قدیمی‌ترین جراحی‌‌هایی است که بشر مبادرت به انجام آن می‌کرده و این روزها بیش از هر زمان دیگری در زندگی چندین هزارساله او بر کره زمین توجه عموم را به خود جلب کرده است. عملی که پیش از این به صورت سنتی یا به دلیل پیروی از دستورات دینی انجام می‌شد، با پیشرفت علم و افزایش گستره دانش بشر، به عنوان یکی از مفیدترین و تاثیرگذارترین جراحی‌های بشری بر سلامت او شناخته شده و در نتیجه، انسان‌های زیادی فارغ از باورهای دینی و فرهنگی خود، به دلایل پزشکی و بهداشتی این جراحی را بر نوزادان پسر خود انجام می‌دهند.
در خصوص تکنیک های متداول مورد استفاده برای ختنه باید گفت که در سال های قبل برای ختنه اکثرا از روش ﺳﻨﺘﯽ یعنی ﺑﺮﯾﺪن ﭘﻮﺳﺖ اﺿﺎﻓﻪ در قسمت ختنه گاه آلت تناسلی نوزاد و پس از آن ﺑﺎﻧﺪاژ ﻣﺤﮑﻢ موضع زﺧﻢ یا ﺑﺨﯿﻪ استفاده می شده است. در سال های اخیر روش های دیگری نیز معرفی شده اند مانند استفاده از ابزارهای mogen, gomco, Plastibell.
در بین این متدها، یکی از محبوب‌ترین روش‌های انجام جراحی ختنه که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و در مقالات گذشته به تفصیل به آن پرداخته‌ایم، ختنه با حلقه است. در این وبلاگ به بررسی مزایا و معایب روش ختنه با حلقه خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب ختنه با حلقه چیست؟

ختنه با انواع مختلف حلقه که پیش‌تر در مقالات ارائه‌شده در این وب‌سایت به آن‌ها پرداخته‌ایم، به طور کلی دارای فواید بسیاری است که آن را به یکی از محبوب‌ترین روش‌های انجام جراحی ختنه در جهان تبدیل کرده است.
این متد ختنه کردن تقریبا در اواسط 1950 میلادی معرفی شد و پس از آن تا کنون توسط اکثر پزشکانی که ختنه انجام می دهند، مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. تحقیقات متعدد و همینطور تجربه پزشکان در این زمینه نشان داده است که ﮐﺎرﺑﺮد پلاستیبل در ﻧﻮزادان از ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮارد بهتر ﺑﻮده ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد آﺳﺎن و ﻋﻮارض ﮐﻢتر، استفاده از آن توصیه میگردد.

مزایای ختنه با حلقه بسیار است و تنها معایب آن بازه زمانی تا یک سالگی استفاده از آن است
مزایای ختنه با حلقه بسیار است و تنها معایب آن بازه زمانی تا یک سالگی استفاده از آن است

مزایای ختنه با حلقه

از جمله این فواید می‌توان به کوتاه‌تر بودن زمان عمل اشاره کرد؛ علاوه‌بر این، احتمال خون‌ریزی در این شیوه از جراحی نیز بسیار پایین است و نیازی به مراقبت‌های خاص پس از جراحی نیست.
در رابطه با خون‌ریزی در روش حلقه یا Plastibell باید تصریح کرد که یکی از مزیت های این روش، ادامه هموستاز پس از پایان عمل ختنه است، یعنی اینکه خود حلقه با ساختاری که دارد در تسهیل هموستاز و بند آمدن جریان خونریزی نقش دارد و به آن کمک می کند. حلقه پلاستیبل از این جهت تا حدودی مانند بخیه کار می کند و برای چند روز در جای خود باقی می ماند. اما شاید یکی از ایراداتی که با روش پلاستیبل وارد است این باشد که یک جسم خارجی در محل انجام عمل ختنه وجود دارد که ممکن است از جای خود خارج شود یا عفونی شود، ولی باید اشاره کرد که احتمال آن کم است و نسبت به مزایای این روش، ایراد ذکر شده قابل چشم پوشی و اغماض است.
دوران نقاهت نوزاد در زمان استفاده از این شیوه جراحی نسبت به سایر شیوه‌ها بسیار کوتاه‌تر است و روند بهبودی نیز در نوزادانی که با استفاده از انواع حلقه ختنه شده‌اند با سرعت بالاتری نسبت به سایرین طی می‌شود.
در آخر نیز می‌توان به نتیجه جراحی با استفاده از این شیوه از منظر زیبایی‌شناختی اشاره نمود، که به طور معمول نتیجه نهایی بسیار زیباتری نسبت به سایر شیوه‌های انجام جراحی ختنه از خود باقی خواهد گذاشت.

معایب ختنه با حلقه

تنها عیبی که می‌توان به این شیوه از جراحی ختنه وارد دانست، بازه سنی مشخصی است که برای نوزادان در نظر گرفته می‌شود. بر اساس نظر متخصصان، انجام جراحی ختنه با شیوه حلقه، تنها بر کودکان زیر یک سال مناسب است و برای آن دسته از نوزادانی که به هر دلیلی پس از یک سالگی ختنه می‌شوند، لازم است که در جراحی آن‌‎ها، از دیگر شیوه‌های عمل ختنه به جای ختنه با حلقه استفاده شود.
در کلینیک ختنه تهران، ختنه با حلقه در محیطی آرام و تمیز و زیرنظر پزشک متخصص به مراجعه‌کنندگان محترم ارائه می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی