روند ختنه نوزادان و معرفی روش‌ های ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

روند ختنه نوزادان چگونه است؟ ختنه انتخابی است که بسیاری از والدین انجام آن را برای فرزندان خود ضروری تلقی کرده و مبادرت به انجام این جراحی برای نوزادان پسر خود می‌کنند. همان طور که در مقالات گذشته نیز اشاره کرده‌ایم، بهترین زمان برای انجام این جراحی برای نوزادان پسر بین 1 تا 3 ماهگی  می‌باشد تا ترمیم محل جراحی به سهولت صورت پذیرد و تاثیر روحی و روانی نیز بر کودک نگذارد.

ختنه نوعی از جراحی است که سال‌های سال است بین مردم شایع بوده و به همین دلیل روش‌های زیادی در طول این مدت برای انجام آن مورد استفاده قرار گرفته است.

آمادگی‌های پیش از عمل جراحی ختنه

متخصصان و پزشکان جراحی ختنه را یک عمل ساده اما بسیار مهم به شمار می‌آورند؛ مزایای انجام این جراحی در دراز مدت بسیار زیاد بوده و در سنین بالا از بروز مشکلات بسیاری در افراد جلوگیری می‌کند که پیش‌تر در رابطه با آن‌ها مطالبی را به تفصیل به شما ارائه کرده‌ایم.

به منظور انجام جراحی ختنه، در مقایسه با سایر عمل‌های جراحی آمادگی زیادی لازم نیست و بسیار ساده و به سرعت می‌توان مقدمات این جراحی را فراهم نمود و آن را انجام داد. پزشکان اما به طور معمول، پیش از شروع جراحی به نوزاد شیاف یا قطره استامینوفن می‌دهند، به والدین نیز توصیه می‌شود تا پوشک سایز بزرگ‌تر را در زمان انجام این عمل جراحی همراه داشته باشند تا پس از اتمام جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.

روش‌های متفاوت انجام جراحی ختنه

این روزها بسیاری از والدین به دنبال انجام جراحی ختنه به روش لیزر هستند که با نام ختنه لیزری نیز شناخته می‌شود. این شیوه جراحی در واقع بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و شیوه‌ای نیست که پزشکان آن را توصیه کنند. با این وجود و در صورت تمایل می‌توانید فیلم ختنه با لیزر را در بخش مربوطه این وب‌سایت مشاهده کنید.

روش متداول انجام جراحی ختنه این روزها ختنه با حلقه است که پزشکان زیادی در دنیا از آن استفاده می‌کنند. استفاده بسیار از این روش سوالاتی مانند عوارض این نوع از جراحی را نیز برای والدین ایجاد کرده است.

در پاسخ به این سوال باید این نکته را خاطرنشان سازیم که هر عمل جراحی، و در این مورد هر شیوه از جراحی ختنه که مورد استفاده قرار بگیرد ممکن است با عوارضی مانند خونریزی یا تنگی مجرا مواجه شود که این گونه عوارض در صورتی که جراحی توسط پزشکی ماهر و حاذق صورت بگیرد، تا میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

نوع دیگری از جراحی ختنه با نام «کلیپس نقره‌ای» شناخته می‌شود که این روزها دیگر شیوه‌ای منسوخ به شمار آمده و تقریبا می‌توان گفت که هیچ پزشکی آن را انجام نمی‌دهد.

روند مراقبت‌های پس از جراحی ختنه

روند مراقبت‌های پس از جراحی ختنه

نکاتی وجود دارد که پس از انجام عمل باید توسط والدین انجام شود، در ادامه آن‌ها را به اختصار بیان می‌کنیم:

  • پس از انجام عمل، سر آلت نوزاد باید تا یک هفته با یک پماد آنتی‌بیوتیک یا وازلین چرب شود.
  • احتمال تجویز شربت آنتی‌بیوتیک در مقدار و مدت محدود جهت جلوگیری از عفونت وجود دارد.
  • استفاده از لگن بتادین یا الکل تاثیری در سرعت بهبودی ندارد.
  • حمام نوزاد از فردای عمل جراحی بلامانع است، همچنین شستشو با آب از بلافاصله بعد از ختنه بلامانع است.

نکاتی که در ادامه خواهد آمد پس از انجام جراحی ختنه با حلقه باید در نظر گرفته شده و رعایت شود:

  • نوزاد باید ظرف مدت حداکثر 8 ساعت بعد از عمل ادرار کند و ظرف مدت 24 ساعت بیقراری او باید به طور کامل برطرف شود.
  • حلقه به طور معمول پس از 5 تا 12 روز خود به خود خواهد افتاد.
  • حمام نوزاد در 24 ساعت اول پس از عمل  توصیه نمی‌شود، اما پس از سپری شدن این بازه زمانی حمام کردن او بلامانع خواهد بود.
  • در مدت زمانی 2 الی 3 هفته یا حتی بیشتر پس از عمل نوزاد، محل زخم او را با وازلین چرب کنید، وازلین را پس از هر بار تعویض نوزاد و تا آن زمان که حس کردید سر آلت نوزاد به پوشک ( و در مورد کودکان به لباس زیر آن‌ها) نمی‌چسبد، ادامه دهید.
  • احساس درد و بیقراری تا 24 ساعت پس از انجام جراحی طبیعی است، در صورت لزوم پزشک داروهای مسکن یا ژل‌های مسکن و ضد درد را در این رابطه تجویز خواهد کرد.
  • لازم به ذکر است که مشاهده میزان کمی خون روی پوشک نوزاد در 24 ساعت اول پس از ختنه کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نیست.

فیلم ختنه با لیزر و ختنه با حلقه را می‌توانید در این وب‌سایت مشاهده فرمایید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی