آنفلوآنزا، کرونا و بیماری‌های شایع دستگاه تنفسی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

آنفلوآنزا، کرونا و بیماری‌های شایع دستگاه تنفسی در حال حاضر و با وجود همه‌گیری کووید۱۹ بسیار شایع شده است و روزانه افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. چندی پیش دکتر امیر بهتاش امیری مصاحبه‌ای در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی انجام دادند که در این روزهای شیوع و گسترش ویروس کرونا، نگاهی دوباره به آن خالی از لطف نخواهد بود. چکیده‌ای از این مصاحبه در ادامه این وبلاگ خواهید خواند.

ویروس آنفلوآنزا در بدن انسان

به طور کلی آنفلوآنزا را می‌توان به دو گونه بدون عارضه و با عارضه تقسیم کرد که علائم و شدت بروز بیماری در هر گونه متفاوت خواهد بود. آنفلوآنزای بدون عارضه با تب، سردرد، درد عضلانی، سوزش چشم، اشک ریزی، بی حالی و بی اشتهایی همراه است؛ در کودکان نیز خروسک همراه با عفونت آنفلوآنزارخ می‌دهد.

در آنفولانزای با عارضه اما، علاوه‌بر علائمی که ذکر شد،  عفونت‌های ریوی، عفونت گوش میانی، عوارض قلبی عروقی و عوارض عصبی نیز در بدن انسان مشاهده می‌شود. لازم به ذکراست که از 24 ساعت پیش از پیدایش علائم بیماری، ویروس آنفلوآنزا در ترشحات دستگاه تنفسی فرد مبتلا دیده می‌شود. دوره نهفتگی این بیماری به طور معمول بین 1 تا 3 روز است؛ دفع این ویروس از بدن نیز در افراد بالغ به صورت تقریبی میان 3 تا 5 روز پس از پیدایش علائم و در کودکان تا 7 روز پس از دیده شدن علائم انجام خواهد پذیرفت.

انواع ویروس آنفلوآنزا

ویروس آنفلوآنزا شامل سه نوع است که نزد متخصصان با عنوان آنفولانزای نوع B ، A  و C شناخته می‌شود.

در آنفلوآنزا از نوع A که میان انسان و حیوان مشترک است، علائم بیماری به صورت متوسط تا شدید بروز می‌کند . آنفلوآنزای نوع B نسبت به مورد اول شدت کمتری دارد و بیشتر میان انسان‌ها شایع است. آنفلوآنزای نوع C بین انسان و خوک مشترک است و به طور معمول یا بدون علامت است یا علائم بسیار خفیفی دارد.

روش انتقال این ویروس از راه هوا و ترشحات آلوده است، که باعث می‌شود این ویروس سرعت انتقال بسیار بالایی داشته باشد و به تبع آن عوارضی همچون مرگ و میر به طور مشخص در میان گروه‌های سنی حساس و در معرض خطر بسیار سریع اتفاق می‌افتد.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

کرونا ویروس‌ها با عنوان سندرم نارسایی تنفس خاورمیانه شناخته می‌شود و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل شده، این توانایی را دارد تا از منشا حیوانی خود به انسان نیز منتقل شود.

نحوه انتقال کرونا

در خصوص نحوه انتقال این بیماری اطلاعات کاملی در دست نیست، ولی روش‌ها و انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا است و از طریق سرفه، عطسه و ماندن در مکان‌های سربسته به مدت طولانی در کنار فرد بیمار احتمال انتقال ویروس وجود دارد. علائم این بیماری نیز شامل؛ تب، سرفه، تنگی تنفسی و مشکلات حاد تنفسی است که در کرونا ویروس‌های بی‌ضرر است، اما در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و در برخی موارد نارسایی کلیه مشاهده می‌شود.

به منظور همه‌گیری یک ویروس مانند آنفلوآنزا یا کرونا در جهان، ابتدا باید این ویروس به وجود آمده توجه مردم را به خود جلب کند، سپس این ویروس باید توانایی تکثیر و بیماری‌‌‌زایی در انسان را داشته باشد، در مرحله بعد این ویروس باید توانایی انتقال از انسان به انسانی دیگر را داشته باشد تا در نهایت در تمامی زمین پخش شود. این همان اتفاقی است که در رابطه با گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد.

اما به طورکل روش‌های پیشگیری از آنفلوآنزا و عادات بهداشتی خوب در این زمینه شامل واکسیناسیون، درمان دارویی ضد ویروسی در هنگام بروز علائم، اجتناب از ماندن در مکان‌های شلوغ و به خصوص سربسته، شستشوی دائم و مکرر دست‌ها، اجنتاب از تماس نزدیک  با فردآلوده، در منزل ماندن در هنگام بیماری، پوشاندن دهان، تمیز کردن دست‌ها، اجنتاب از لمس چشم، بینی و دهان، استراحت کافی و دریافت مایعات کافی است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی