جلوگیری از بیماری ایدز با ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تحقیقاتی به طور قطعی نشان داده که ختنه پسران از لحاظ پزشکی از ابتلای مردان به عفونت بیماری ایدز جلوگیری می کند؛ چه در رابطه جنسی واژینال و یا علاوه برآن این استراتژی پیشگیرانه در شرق و جنوب آفریقا هم در نظر گرفته شده است.

در دسامبر سال 2006 دانشمندان نتایج حاصل از دو کارآزمایی تصادفی را در دست داشتند، که پیشگیری از بیماری ایدز را در مردان کاهش می داد. این مطالعات انجام شده در کنیا و اوگاندا یافته های مطالعه پیشین در آفریقا را تایید می کرد که آن هایی که ختنه شده بودند، شانس کمتری تا حدود 60درصد را برای انتقال این عفونت کاهش می داد.

متخصصان در سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد درباره بیماری ایدز در مارچ 2007 به این نتیجه رسیدند که اثر ختنه مردان انتقال ویروس اچ آی وی را در مردان به زنان کاهش داده که حتی ثابت هم شده است.

جلوگیری از بیماری ایدز با ختنه

براساس این شواهد قطعی سه کارآزمایی تصادفی انجام شد، و پیشنهاد شد به صورت داوطلبانه ختنه مردان برای این استراتژی انجام شود. به خاطر اینکه ختنه مردان حفاظت کامل در برابر ویروس اچ آی وی را انجام نمی دهد، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل پیشنهاد دادند که به عنوان خدمات پیشگیری از HIV در نظر گرفته شود. خدمات پیشنهاد شده مشاوره جهت کاهش خطر، ارائه کاندوم و دستورالعمل های مورد نیاز هستند، همچنین پیشنهاد مشاوره بیماری HIV و آزمایشات، غربالگری و درمان بیماری های مقاربتی نیز بودند.

سیزده کشور در شرق و جنوب آفریقا به همراه همسایه های گامبلا اتیوپی، به عنوان اولویت برای گسترش دسترسی به ختنه به صورت داوطلبانه شناخته شدند. مطالعات مدلسازی شده ای که به دست آمدند، و نگهداری، نشان داد که 80 درصد از ختنه مردان 13 کشور از شیوع 3.4 میلیون عفونت HIV تا سال 2025 جلوگیری کرد.

ویروس اچ آی وی هم در زنان و هم در مردان باید جلوگیری شود. گرچه مشخص نیست که آیا ختنه مردان انتقال ویروس HIV را از مردان به زنان کاهش می دهد، ختنه مردان حفاظت غیر مستقیم زنان را با کاهش این عارضه در مردان فراهم می کند.

برنامه هایی برای ختنه مردان در دست است که در 14 کشور شرق و جنوب آفریقا در حال شکلگیری است. تلاش هایی هم برای جلوگیری از بیماری ایدز با استفاده از ختنه در نظر گرفته شده است که با ارائه راهنمایی های مبتنی بر شواهد می باشد و یکسری آموزش هایی که به اشتراک گذاشته می شود.

مطالب مرتبط ختنه مردان جهت پیشگیری از بیماری ایدز

ختنه کردن نوزاد از عفونت ها جلوگیری می کند!

جنبه‌های بهداشتی ختنه

عفونت‌های منتقله از راه جنسی و ایدز

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی