حمام کردن نوزاد بعد زایمان 
آنچه در این مطلب می‌خوانید
مراقبت از بند ناف و ختنه

بعد از زایمان که مادر مرخص می شود و با نوزادش به خانه می آید، باید اولین نکته ای که در نظر داشته باشد، مراقبت از بند ناف نوزاد باشد. این مراقبت ها باید ادامه داشته باشد تا زمانی که بند ناف نوزاد بیفتد. اگر نوزادتان پسر باشد و ختنه شده باشد، پس حتما باید علاوه بر بند ناف نوزاد مراقب زخم ختنه فرزندتان باشید.

مراقبت از بند ناف نوزاد

بند ناف در صورتی که خشک و تمیز نگه داشته نشود، عفونت می کند. با یک پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل، آن را روی بند ناف دوسه مرتبه در روز قرار دهید. معمولا نوزادان بعد از اینکه این کار انجام می شود، گریه می کنند، نه به خاطر این که درد داشته باشد، بلکه به خاطر الکل کمی حس سری به آن ها می دهد. ناراحت دست زدن و تمیز کردن بند ناف نباشید. فقط پنبه ریز را زیر بند ناف ببندید که از مالش آن جلوگیری شود و در هوای آزاد خشک شود.

تا زمانی که بند ناف جدا شود و زخم ختنه بهبود پیدا کند، می توانید از لیف های نرم برای حمام کردن استفاده کنید. اکثر بندناف ها تا 4 هفته خشک می شوند و می افتند. فقط موقع افتادن ممکن است خون خیلی کمی بیاید که البته طبیعی است. در صورتی که دیدی اطراف بند ناف قرمز شده، حتما با پزشک اطفال مربوطه تماس بگیرید، یا مثلا متورم شده یا ملتهب شده، یا برخی اوقات بوی بدی از آن می آید.

مراقبت از زخم ختنه

مراقبت از زخم ختنه و بند ناف

ختنه معمولا نیاز به 6 تا 7 روز دارد تا بهبود پیدا کند. غشای زردرنگی ممکن است اطراف سر آلت تناسلی دیده شود. این حالت نرمال و طبیعی است و نشانه عفونت نیست. پنبه ریز نوزاد را عوض کنید، جای زخم ختنه روی آلت تناسلی کودک را بعد از هر تعویض پنبه ریز، با آب گرم بشویید. سر آلت تناسلی نوزاد را که زخم ختنه روی آن می باشد، با پماد چرب کنید یا وازلین یا پماد A.D. این کار از چسبیدن سر آلت تناسلی نوزاد به پنبه ریز نمی چسبد تا زمانی که بهبودی کامل پیدا کند.

آیا حتما باید بعد از افتادن بند ناف ختنه کرد؟

زمان ختنه کردن به عهده والدین می باشد. اما پزشک اطفال توصیه می کند در سنین خیلی پایین تر نهایتا تا دو ماهگی ختنه نوزاد انجام شود. حتی بعد از زایمان هم می توان ختنه را انجام داد؛ البته در صورت عدم وجود هر مشکلی.

4/5 - (1 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی