ختنه کردن نوزاد با حلقه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه کردن نوزاد با حلقه روشی است که برای انجام ختنه در کلینیک ختنه نوزادان تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چرا این روش از میان سایر روش‌ها انتخاب شده است؟ ختنه با حلقه چه مزیتی نسبت به سایر روش‌ها دارد؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

روش‌های ختنه

به احتمال خیلی زیاد، ختنه قدیمی ترین عمل جراحی در طول تاریخ بشریت است. از قدمت ختنه حدودا نزدیک به پانزده هزار سال می‌گذرد. بررسی های صورت گرفته بر روی اجساد مومیایی شده که به زمان مصریان باستان باز می گردد، نشان می دهد که در گذشته‌های دور عمل ختنه انجام می شده است. ختنه کردن نوزادان پسر بر اساس باور های مذهبی در دین اسلام امری توصیه شده است و علاوه بر این از نظر پزشکی – بهداشتی فواید بسیاری دارد که در قسمت ” فواید ختنه چیست؟ ” وبسایت کلینیک ختنه نوزادان تهران به آن اشاره شده است. بطور کلی روش های مختلفی برای ختنه کردن نوزادان وجود دارد. متداول ترین این روش ها، روش جراحی (روش سنتی ختنه) و روش حلقه (روش نوین ختنه) هستند. البته علاوه بر این دو روش، متد های دیگری نیز وجود دارد مانند ختنه با استفاده از لیزر، اما به دلیل عوارض زیادی که در این متد وجود دارد، معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد. روش جراحی یا سنتی بیشتر در مواردی کاربرد دارد که به هر علتی ختنه در دوران نوزادی (تا قبل از شش ماهگی) انجام نشود و پس از این بازه زمانی برای ختنه اقدام گردد.

متداول ترین این روش ها، روش جراحی (روش سنتی ختنه) و روش حلقه (روش نوین ختنه) هستند.
متداول ترین این روش ها، روش جراحی (روش سنتی ختنه) و روش حلقه (روش نوین ختنه) هستند.

ختنه کردن نوزاد به روش جراحی

در برخی کلینیک‌ها به جای ختنه کردن نوزاد با حلقه از روش جراحی استفاده می‌شود. نحوه ختنه کردن نوزاد به روش جراحی یا کلاسیک بدین صورت است که ابتدا پزشک پره پوس (پوست سر آلت) را از گلانس (سر آلت) جدا کرده و با کشش به جلو می آورد. در مرحله بعد پوست و سپس غشای مخاطی در موقعیت مناسب برش داده می شوند. در نهایت لبه‌های پوست با بخیه ‌به هم دوخته ‌خواهند شد. همانطور که در قسمت بالا اشاره گردید، روش جراحی یا سنتی بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که به هر دلیلی ختنه در دوران نوزادی انجام نشود و والدین بعد از این بازه زمانی برای ختنه فرزند خود اقدام نمایند.

عوارض ختنه به روش جراحی

اولین موردی که باید به عنوان عارضه ختنه به روش جراحی به آن اشاره نمود، خونریزی است. در این روش بعد از بریدن پوست سر آلت خونریزی رخ می دهد که حتما باید توسط بخیه زدن یا سوزاندن از خونریزی جلوگیری نمود در غیر این صورت خونریزی همچنان ادامه می یابد. احتمال و میزان خونریزی مربوط به انجام ختنه در سنین کم نوزاد (قبل از شش ماهگی) کمتر است اما هر چه سن نوزاد بیشتر می شود این احتمال و مقادیر آن متعاقبا بیشتر خواهد شد. همچنین در روش جراحی با افزایش سن کودک و با صلاحدید پزشک بجای استفاده از روش بی‌حسی موضعی، باید از روش بیهوشی استفاده نمود.

ختنه کردن نوزاد با حلقه: بهترین روش انجام ختنه

در کشور ایران و سایر کشور های سراسر جهان تحقیقات متعددی در زمینه مقایسه روش های مختلف ختنه انجام گرفته است. کارایی، ایمنی، عوارض، میزان درد، و… از جمله جنبه هایی است که در مقایسه روش های مختلف ختنه مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس دستورالعمل کشوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، روش توصيه شده برای ختنه در دوره نوزادی و تا سن 6 ماهگی روش حلقه یا Plastibell می باشد. همچنین نتایج یکی از کار آزمایی های بالینی انجام شده در کشور نشان می دهد که ختنه کردن نوزاد با حلقه نسبت به روش جراحی، عوارض کمتری دارد و زمان عمل آن نیز کمتر است، لذا بر همین اساس پیشنهاد می گردد که روش حلقه به طور وسیع در سطح کشور به کادر پزشکی آموزش داده شود. هم‌چنین توصیه می گردد که در کودکان زیر یک ‌سال انجام ختنه به روش حلقه پلاستیبل انجام گردد.

ختنه کردن نوازد با حلقه و مزیت های آن
کارایی، ایمنی، عوارض، میزان درد، و… از مزیت‌های ختنه با حلقه نسبت به سایر روش‌ها است

برخی والدین نگرانی هایی در مورد ختنه نوزاد خود دارند. آنها دوست دارند ختنه نوزادشان با بهترین و کم خطر ترین روش انجام ختنه توسط پزشک مجرب و ماهر انجام شود به طوری كه نوزاد کمترین درد را حس کند و عوارض قابل توجهی بر جای نماند.

با توجه به موارد ذکر شده، در کلینیک ختنه نوزادان تهران، ختنه کردن نوزاد با حلقه (متد جدید) انجام می شود. بطور کلی در این روش ابتدا پزشک پره‌پوس یا پوست سر آلت را از روی گلانس یا سر آلت عقب می زند و جدا می کند. سپس یک برش طولی پشتی در پره‌پوس ایجاد کرده، پلاستیبل (حلقه) با اندازه مناسب جای‌ گذاری می‌ شود. آنگاه پره‌پوس روی پلاستیبل کشیده ‌شده و نخ پلاستیبل در موقعیت مناسبی به دور شیار حلقه پیچیده می شود. در نهایت با استفاده از قیچی، پره‌پوس دیستال به محل لیگاتور بریده خواهد شد.

مراحل ختنه کردن نوزاد با حلقه

در ادامه مراحل اصلی در روش ختنه کردن نوزاد با حلقه به تفصیل ذکر می گردد:

  • مراحل اصلی در روش ختنه کردن نوزاد با حلقه
  • نوزاد روی یک سطح صاف (تخت) قرار می گیرد، به طوری که دست ها و پاهای نوزاد در حالت مهار شده باشند.
  • پزشک از یک بی حسی برای نوزاد استفاده می کند. معمولاً یک کرم موضعی یا تزریق ماده بیحسی (لیدوکائین).
  • پزشک با ابزار مناسب پوست ختنه گاه نوزاد را از سر آلت تناسلی جدا می کند.
  • یک حلقه پلاستیکی (پلاستیبل) با اندازه مناسب در زیر پوست ختنه گاه نوزاد قرار می گیرد.
  • پوست ختنه گاه روی حلقه پلاستیکی کشیده می شود و با بخیه (رشته استریل) برای توقف جریان خونریزی محکم می شود.
  • حلقه پلاستیکی تا زمانی که پوست ختنه گاه به طور طبیعی از بین برود (تقریبا طی 7 تا 10 روز) روی آلت تناسلی نوزاد باقی می ماند. در این مدت، پوست ختنه گاه نوزاد ممکن است در قسمت اطراف حلقه تیره شود که طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. در صورت اﻓﺘﺎدن ﺣﻠﻘﻪ در ﻛﻤﺘﺮ از ۳ روز و ﻳﺎ ﻧﻴﻔﺘﺎدن ﺣﻠﻘﻪ ﺗﺎ ۱۰ روز ﺑﻌﺪ از ﺧﺘﻨﻪ، باید به پزشک معالج اطلاع داد.

پلاستیبل

پلاستیبل، یک ابزار پلاستیکی است که با یک شیار در پشت آن، بین قسمت گلانس آلت تناسلی و قسمت پره‌پوس آلت می لغزد. یک شکاف پشتی معمولاً برای قرار دادن پلاستیبل مورد نیاز است. یکی از مهمترین مزیت های روش ختنه کردن نوزاد با حلقه، خطر کم خونریزی است.

ختنه کردن نوازد با حلقه با استفاده از پلاستیبل
ختنه کردن نوازد با حلقه با استفاده از پلاستیبل

سخن پایانی

به عنوان جمع بندی با عنایت به مطالب بیان شده، از بین روش های رایج موجود در کشور بهترین روش ختنه، روش ختنه کردن نوزاد با حلقه است که توصیه میگردد این متد تا قبل از سن شش ماهگی نوزاد برای انجام ختنه انتخاب گردد.

4.5/5 - (60 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی