بهترین-زمان-برای-ختنه
آنچه در این مطلب می‌خوانید

بهترین زمان برای ختنه نوزادان چه سنی است؟ تا چه زمانی می‌توان این جراحی را به تعویق انداخت؟ معمولا پدر و مادرها بعد از تولد فرزند پسرشان، اولین دغدغه زندگی شان این جراحی است. در این مطلب از کلینیک ختنه نوزادان تهران دکتر امیری متخصص ختنه نوزادان به این سوال پاسخ می‌دهند.

بهترین زمان برای ختنه

از لحاظ دینی و اعتقادی اگر بخواهیم به این مساله بپردازیم، بهترین زمان برای ختنه پس از تولد است، یا اینکه در زمان نوزادی حداقل این عمل پشت سر گذاشته شود. چون در این دوره زمانی، درک و فهم نوزاد نسبت به اطراف، ترس و درد نیز کمتر می باشد، در نتیجه سریعتر هم بهبود می یابد.

اما فقط نکته ای که باید توجه داشت، نوزادانی که در زمان تولد دچار مشکلاتی مثل زردی، یا بیماری های مختلف می باشند، باید دوره درمان بیماری و نقاهت را گذرانده و به توصیه پزشک اطفال برای انجام ختنه آماده شوند. ولی معمولا بهترین زمان برای ختنه که هر پزشک اطفال با وجود گذراندن همه این مسائل پیشنهاد می کند، یک تا سه ماه پس از تولد نوزاد است.

نوزادانی که بزرگتر هستند، معمولا دردسر بیشتری در انجام این جراحی دارند. چون دلشان می خواهد که روی شکم غلت بزنند یا چهاردست و پا بروند، به خاطر همین کمی برایشان شرایط مشکل می شود؛ حتی برای والدین. پس هرچه زمان این جراحی را عقب بیندازید، فقط شرایط را برای خودتان و نوزاد سخت تر کرده اید.

برخی والدین فکر می‌کنند بهترین زمان برای ختنه وقتی است که سن فرزندشان از نوزادی گذشته باشد. لازم است بدانید که گزارش شده کودکانی که در سنین بالاتر ختنه شده اند، بیشتر عذاب کشیده اند یا حتی دچار مشکلات ادراری یا عفونت ادراری شده اند. با ختنه کودکتان سلامتی او را در آینده تضمین می کنید، از جمله بیماری های تماسی و مقاربتی که در جوامعی که پسرانشان را ختنه نکرده اند، بیشتر دیده شده است.

نگرانی از درد نوزاد پس از ختنه

در برخی موارد بهترین زمان برای ختنه به دلیل ترس والدین از دست خواهد رفت. معمولا بیشتر پزشکان اطفال می گویند که مادران نگرانی شان از بابت دردیست که ممکن است نوزادشان در طی جراحی بکشد. اما خیال والدین راحت باشد، با انجام بی حسی موضعی برای کودک، ختنه بدون دردسر و در محیطی کاملا تمیز و آرامبخش صورت می گیرد. حداکثر زمانی که شاید ببرد، نیم ساعت می باشد. در صورتی هم که کودک درد شدید داشته باشد و مدام گریه کند، برای او مسکن به توصیه پزشک تجویز می شود.

والدین توجه داشته باشند که بعد از ختنه امکان عارضه خونریزی پیش بیاید. در صورت بروز چنین عارضه ای که بسیار نادر می باشد، توصیه می شود در صورت شدیدتر شدن اوضاع نزد پزشک مورد نظر مراجعه شود. البته ممکن است به خاطر تقلای زیاد نوزاد هم باشد که پانسمان کنده می شود، یا مشکلات انعقادی باشد. به هر حال هر نوزادی ممکن است با یک ناهنجاری متولد شود که در چنین موقعیتی نیاز به جراحی ترمیمی هم پیدا می کند. اما نگران نباشید بعد از این جراحی ترمیمی، می توان با خیال راحت ختنه را روی کودک انجام داد.

سخن آخر

بهترین زمان برای ختنه یک تا سه ماهگی و نهایتا شش ماهگی با استفاده از روش ختنه با حلقه است. لازم به ذکر است در کلینیک ختنه نوزادان تهران این جراحی برای نوزادان تا شش ماه به روش حلقه انجام می‌شود.

5/5 - (6 امتیاز)

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی