سن مناسب ختنه نوزاد
آنچه در این مطلب می‌خوانید

ختنه و دندان درآوردن کودک :

منظور از درد در کودکان چیست؟

درد در واقع یک حسی از ناراحتی یا حساسیت می باشد. همین درد می تواند مداوم باشد یا اینکه بگیر نگیر داشته باشد. دردی که سراغ هر سنی از افراد می آید، حوصله بر، خسته کننده، تیز و ناراحت کننده است. همچنین از لحاظ جسمی و روحی، هر نوزادی می تواند به طور متفاوتی آن را تجربه کند.

چه چیزهایی منجر به درد در کودکان می شود؟

نوزادان زمانی که مغزشان سیگنال های خاصی به بدن می فرستد، احساس درد می کنند. معمولا یا بیمار می شوند یا زمانی که مغز این سیگنال ها را می فرستد، آسیب دیده اند. احساس درد تنها سیگنالی است که می گوید یک چیزی اشتباه دارد پیش می رود. موارد زیادی از درد نوزادان گزارش شده است. موارد معمولی که دیده می شود عبارتند از کولیک، ختنه، دندان درآوردن و واکسینه شدن. برخی نوزادان ممکن است بیماری هایی هم داشته باشند و به خاطر پروسه درمان آن بیماری درد بکشند.

آیا نوزادان هم احساس درد می کنند؟ چطور درد روی نوزادان تاثیر دارد؟

هرکسی درد را تجربه می کند، از جمله نوزادان. حتی نوزدان نارس هم درد را حس می کنند. نوزادان درد را تجربه می کنند و همچنین بهبود هم پیدا می کنند. درد روی سیستم عصبی نوزادان به راه های مختلفی تاثیر می گذارد، حتی تغییر ساختار و فیزیولوژی سیستم عصبی در آن دیده می شود. درد می تواند منجر به یکسری عوارض هم شود و در خواب و خوراک نوزادان تاثیر بگذارد.

علائم درد در کودکان و نوزادان چه می باشد؟

بخاطر اینکه نوزادان نمی توانند درباره حسی که دارند، چیزی بگویند، پزشکان از ابزار خاصی برای تشخیص علت درد استفاده می کنند. با پزشک کودک و اهمیت درد نوزاد صحبت کنید. هر چه بیشتر درباره درد نوزادتان بدانید، بیشتر کمک می کند. نوزادان سیگنال های خاصی در طی درد داشتن دریافت می کنند :

گریه کردن ـ با گریه مداوم نوزاد و بی قراریش می توان علت را جویا شد؛ مثلا ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. اگر نوزاد خیلی بیمار است، احتمالا توانایی گریه کردن هم نداشته باشد. در نتیجه امکانش هم هست که درد داشته باشند، اما در سکوت باشد.

شکلک هایی دربیاورند ـ مثلا ممکن است کودک دهانش را باز کند، اخم کند، مدام بینی اش را جمع کند، یا چشم هایش را خیلی روی هم بفشارد.

حرکات و مدل های بدن ـ امکان دارد نوزاد بدنش را سفت کند، یعنی دست و پاهایش را خیلی بکشد. اگر نوزاد خیلی مریض باشد، احتمالا رمق هیچ کاری را نداشته باشد، مثلا دست هایش را تکان دهد، یا به عبارتی ضعف عضلانی داشته باشد.

حساس شدن ـ ممکن است نوزاد خسته، بدون استراحت و بی حوصله تر از زمان های عادی باشد. مثلا غذا نخورد یا نخوابد. حتی با غذا دادن یا استراحت کردن هم احساس راحتی نداشته باشد.

پس در نتیجه انواع درد در کودکان دیده می شود که هر کدام با علامتی آن را نشان می دهند.

دندان درآوردن نوزادان و ختنه

دندان درآوردن کودک و ختنه کردن :

مثلا همین دندان درآوردن خود دردسرهای زیادی دارد و نوزاد درد زیادی می کشد. به دلیل اینکه دندان برای درآمدن به لثه فشار می آورد و با شکافتن لثه بیرون می زند. پس ابتدا باید بحث درد دندان درآوردن کودک را حل کرد و سپس برای ختنه کردن نوزاد اقدام کرد. چون نوزاد به خاطر علائمی که در زمان دندان درآوردن دارد و نیز درد می کشد، بهتر است این کار را یا قبل از سن دندان درآوردن یا بعد از آن انجام دهید. از جمله اقداماتی که برای کاهش دندان درد نوزاد می توان انجام داد، عبارتند از :

  • نوزاد در آرامش و راحتی باشد.
  • با او بازی کنید و حواسش را پرت کنید، شعر بخوانید، با او صحبت کنید، می توانید پستانک هم به او بدهید.
  • لثه متورم نوزاد را با انگشتتان ماساژ دهید
  • مطمئن شوید که نوزاد با اسباب بازی های ایمنی بازی می کند. مثلا یک پارچه خیس و سرد به او بدهید که بجود، همین می تواند درش را کمی تسکین دهد.
  • اصلا روی پستانک نوزاد عسل نزنید، مسمویت غذایی برایش به همراه دارد. کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند.
  • از ژل های بی حس کننده برای ماساژ لثه ها استفاده کنید.
  • از رینگ های پلاستیکی که سرد شده باشند، به نوزاد بدهید.

در صورت عدم تسکین نوزاد باید نزد پزشک اطفال مراجعه کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

قابل توجه مراجعین محترم

در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با تلفن‌های کلینیک ختنه نوزادان تهران می‌توانید در تلگرام و یا دایرکت اینستاگرام پیام خود را ارسال نمایید. برای ارسال پیام روی پیام رسان مورد نظر کلیک نمایید.

advanced divider

پربازدیدترین نوشته‌ها

advanced divider
advanced divider

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

اشتراک اين مطلب در شبكه های اجتماعی